Verkkouutiset

Jan Vapaavuori: Autoilun asema turvataan myös jatkossa

Helsingin pormestarin mukaan olisi hyödyksi, jos liikennettä saataisiin siirrettyä maan alle.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pormestari Jan Vapaavuori pitää selvänä, että autoilun asema turvataan muiden liikennemuotojen ohella myös tulevaisuuden Helsingissä.

Halu vähentää henkilöautoilua on noussut keskusteluun muun muassa maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman yhteydessä virkamiesten ehdotettua autoilijoille huomattavia lisämaksuja liikennemäärien vähentämiseksi.

Vain vihreät ja vasemmistoliitto ovat ilmaisseet alustavan tukensa mahdollisille liikennemaksuille, joiden on pelätty tuovan autoilevalle kehyskuntalaiselle jopa 670 euron vuosittaisen lisämaksun.

– Kaupungin on luotava edellytykset päästä liikkumaan kaikilla liikennemuodoilla. Samaan hengenvetoon on todettava, että olemme maantieteellisesti hankalasti niemelle sijoittunut kaupunki, Jan Vapaavuori sanoo Verkkouutisille.

– Tämä tarkoittaa sitä, että meillä ei ole muuta järkevää lähtökohtaa kuin yrittää rakentaa sitä mahdollisimman paljon joukkoliikenteen varaan. Myös päästövähennystavoitteet korostavat tätä tarvetta.

Vapaavuori huomauttaa liikenteen sähköistyvän nopealla tahdilla. Myös jakamistalouteen liittyvät ratkaisut ja itseohjautuvien autojen saapuminen markkinoille tulevat muuttamaan pääkaupungin liikennejärjestelyitä tulevien vuosikymmenten aikana.

– Liikenteen järjestäminen on suurimpia ja vaikeimpia kysymyksiä, jonka parissa maailman kaikki suuret kaupungit parhaillaan kamppailevat. Tavoitteena on hahmottaa, mihin teknologinen kehitys ja käyttäytymismuutokset johtavat pitkällä aikavälillä, Vapaavuori sanoo.

Keskustan autoliikenne ei ole kasvanut

Jan Vapaavuoren mukaan Helsingin ydinkeskusta ei ole ollut liikennepoliittisen keskustelun ytimessä vuosikausiin.

– Kantakaupungissa henkilöautoliikenne ei ole kasvanut pitkään aikaan. Suuremmat haasteet liittyvät sisääntuloväyliin, poikittaisliikenteeseen ja suuriin runkoväyliin, pormestari sanoo.

Hän ihmettelee keskustatunnelin eli maanalaisen kokoojakadun synnyttämää vastakkainasettelua vuosikymmenen alkupuolella. Arvostelijoiden näkemyksenä on ollut, että jokainen autoiluun sijoitettu euro on pois esimerkiksi pyöräteiltä tai julkiselta liikenteeltä.

– Meillä on monta syytä, minkä vuoksi olisi järkevää siirtää maan alle mahdollisimman suuri osa välttämättömästä liikenteestä. Ei siis vain henkilöautoista, vaan esimerkiksi jakelu- ja satamaliikenteestä, Vapaavuori sanoo.

Toteutuessaan kokoojakadulla voisi olla merkittäviä hyötyjä. Liikenne maan pinnalla vähenisi, minkä seurauksena kävelykeskustaa voitaisiin laajentaa nykyisestä.

– Kaiken edellytyksenä tietysti on, että hanke voidaan toteuttaa järkevästi ja kohtuullisilla kustannuksilla. Tätä parhaillaan selvitetään, Vapaavuori toteaa.

Katse pikaraitioteissä

Eri puolille Suomea suunnitellut nopeat raideyhteydet ovat nousseet mukaan myös kevään vaalikeskusteluihin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ajamilla hankeyhtiöillä on määrä etsiä projekteille myös valtion budjetin ulkopuolista rahoitusta.

Vapaavuori pitää uusia suunnitelmia kiinnostavina, mutta toteaa pääkaupungin huomion olevan tällä hetkellä erityisesti sisäisissä joukkoliikenneinvestoinneissa.

– Totta kai kannatamme lähtökohtaisesti Tampereen kautta kulkevaa Suomirataa tai Turun nopeampaa yhteyttä. Helsingin näkökulmasta pääradan kehittäminen ja suora, nopea yhteys lentokentälle muodostavat tärkeimmän kokonaisuuden. Mutta nämä ovat hyvin kalliita projekteja, ja hankeyhtiöihin sukeltaminen on aivan uusi maailmansa, Vapaavuori sanoo.

Pormestari huomauttaa Helsingin kasvavan vuosittain noin 8000 asukkaalla, mikä luo painetta kasvun toteuttamiseen kestävällä tavalla ja haasteita joukkoliikenteen järjestämiseen.

– Meillä on tällä hetkellä suunnitteilla useita pikaraitiovaunuyhteyksiä. Raidejokerin lisäksi selvitämme Vihdintielle, Tuusulantielle ja Malmin lentokentälle tulevia nopeita pikaratikoita. Nämä sisäiset, suuret liikennejärjestelyt ovat kaupungin tulokulmasta tärkeimmät, Jan Vapaavuori sanoo.

– Pikaratikoissa puhutaan järjellisistä summista eli kymmenistä tai korkeintaan sadoista miljoonista euroista. Valtakunnalliset raidehankkeet ovat puolestaan miljardien eurojen hankkeita, eli kyseessä on tavallaan kahden eri tason keskustelusta, Vapaavuori pohtii.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)