Euroopassa käydään keskustelua sähköautojen eri latausverkostojen yhteiskäyttöisyydestä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

IS: Sähköauton lataus paikoin kalliimpaa kuin bensiiniautoilu

Roaming-maksut ovat hintavia pikalatausta runsaasti käyttäville pitkän matkan täyssähköautoilijoille.

Vapaaseen maksulliseen lataamiseen ei ole kehittynyt kuluttajan kannalta toimivaa järjestelmää, jossa lataajan ei tarvitsisi aina miettiä ja selvittää, napsahtaako esimerkiksi muutaman kymmenen lisäkilometrin toimintamatkan lataamisesta vaikkapa vieraassa kauppakeskuksessa jopa kymmenien eurojen lasku. Aiheesta uutisoi Ilta-Sanomat.

Pahimmillaan sähköautoilu on siis Suomessakin jo kalliimpaa kuin bensiini- tai dieselautoilu, mikäli erehtyy käyttämään julkisia (pika)latauspisteitä kalliiseen roaming-hintaan eli toisen energiajakelijan asiakkuudella.

Roaming-maksut uhkaavat varsinkin pikalatausta runsaasti käyttäviä kiireisiä pitkän matkan täyssähköautoilijoita. Suomessa sähköautojen julkisilla pikalatausmarkkinoilla on kolme suurta toimijaa, joista markkinaa johtaa Virta noin 60 prosentin markkinaosuudella. Seuraavina tulevat Fortum 25 prosentin sekä K-Lataus 15 prosentin osuudella.

Euroopassa käydäänkin nyt kiivasta keskustelua sähköautojen eri latausverkostojen yhteiskäyttöisyydestä. EU-sääntelyn puitteissa latausoperaattorit velvoitetaan kyllä tarjoamaan palveluitaan ilman sitoutumista palveluntarjoajaan, mutta mitään kuluttajan kannalta järkevää hintakattoa ei näille ”verkkovierailuille” ainakaan vielä ole näkyvissä.

Syyskuun alkupuolelta alkaen K-Latauksen pisteitä on voinut käyttää Virran asiakkuudella, mutta vain huomattavan kovaan hintaan.

Esimerkkinä K-Latauksen ennakkovarattavan 50kW pikalatauspisteen käyttäminen Virran kautta maksaa huimat 0,82 euroa per minuutti, kun K:n oma asiakashinta samasta laturista on huomattavasti kohtuullisemmat 0,20 euroa minuutilta.

Pikalatauksen voi toisaalta saada vielä paikoin myös ilmaiseksi.

 

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt