– Nopeusmittariin pitää kiinnittää erityistä huomiota vain jos pyrit ajamaan maksimi nopeutta. Saa ajaa allekin, suosittelen -5 km/h, ylikomisario Denis Pasterstein tviittaa.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Pasterstein osallistui nopeusvalvontakameroista virinneeseen keskusteluun. Hän vastasi tviittiin, jossa häntä pyydettiin selittämään, ”miten se lisää turvallisuutta, että suurin huomio pitää laittaa nopeusmittariin”. Asiasta kertoi ensin Ilta-Sanomat.
– Nopeusrajoitus on suurin sallittu ei pienin mahdollinen. Sen ymmärtämisessä on vielä paljon tekemistä, Pasterstein totesi toisessa tviitissään.
Hän perustelee kameratolppia onnettomuuksien vähentämisellä. Kamerat sijoitetaan ylikomisarion mukaan niille tieosuuksille, joilla onnettomuuksia sattuu eniten.
– Onnettomuuksien määrä vähenee noin 15 % kun tolpat asennetaan, hän toteaa.
Pasterstein vastasi myös kommenttiin, jossa todetiin kaistanvaihdon auttavan kameroiden välttelyssä.
– Kohta ei kaistan vaihdot auta tolpan kohdalla kun tulee uudet kamerat, jotka toimivat joko tutkalla tai laaserilla. Krooniset ylinopeuskuskit jäävät aina kiinni jossain vaiheessa jos ei automaattivalvontaan niin sitten perinteiseen. :).
Liikennelääketieteen professori Timo Tervo kiisti poliisin väitteet kameroiden positiivisista turvallisuusvaikutuksista viime vuoden lokakuussa.
Tervo lyttäsi kameravalvonnan Helsingin Sanomien haastattelussa poliisin rahankeruuksi. Hänen mukaansa henkilöautojen ylinopeudet eivät ole tilastollisesti kovinkaan merkittävä turvallisuusriski.
Tervon mukaan viranomainen arvioi kameroiden tuottamia muutoksia liikennevirran keskivauhdissa niin sanotulla Elvikin kaavalla, joka antaa teoreettisia lukuja onnettomuuksista, mutta ei huomio kuljettajasta johtuvia riskejä.
– Kun Kehä ykkösen tutkimuksessa sijoitetaan siihen kaavaan nopeusmuutokset, saadaan tulos, että siellä kuoli 23 prosenttia vähemmän ihmisiä. Mutta kun ei siellä kuollut ennenkään ketään, Tervo huomautti.
Kohta ei kaistan vaihdot auta tolpan kohdalla kun tulee uudet kamerat, jotka toimivat joko tutkalla tai laaserilla. Krooniset ylinopeuskuskit jäävät aina kiinni jossain vaiheessa jos ei automaattivalvontaan niin sitten perinteiseen. 🙂
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) February 22, 2018
En osaa sanoa, mutta kamerat sijoitetaan niille tieosuuksille, joilla tapahtuu eniten onnettomuuksia eli kokonaisonnettomuusmäärää yritetään laskea. Onnettomuuksien määrä vähenee noin 15 % kun tolpat asennetaan.
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) February 21, 2018
Nopeusmittariin pitää kiinnittää erityistä huomiota vain jos pyrit ajamaan maksimi nopeutta. Saa ajaa allekin, suosittelen -5 km/h.
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) February 21, 2018