Verkkouutiset

IS: Alkoholilain muutos ei ole vaikuttanut kulutukseen

Kesän trendi ovat kaupan ammattilaisten mukaan alkoholittomat oluet.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alkoholin myynti on kasvanut kesän aikana noin kymmenen prosenttia, kertoo Ilta-Sanomat. Samaan aikaan veden ja virvoitusjuomien myynti on kasvanut ”hurjat” 30 prosenttia.

Alkoholin myynnin kasvun syynä eivät Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan ole alkoholilain muutokset.

– Viimeaikaista kasvua selittää ennen muuta lämmin sää, Luoto toteaa IS:lle.

Selkeimmin lakimuutos näkyy toimitusjohtajan mukaan kuitenkin lonkeron myynnissä. Lonkeron myynti on kasvanut vuoden alussa lähes 50 prosenttia litroissa mitattuna.

Alkoholilain muutos mahdollisti etanolipohjaisten lonkeroiden myynnin Alkon lisäksi myös tavallisissa ruokakaupoissa.

Keskiolutta vahvempien 5,5-prosenttisten juomien myynti on kasvanut vain maltillisesti. Vahvempien oluiden myynnin osuus kaikesta oluen myynnistä on noin kymmenesosa.

Hellesäällä alkoholia enemmän ostetaan alkoholittomia vesiä ja virvoitusjuomia.

Luoto pitää kesän merkittävimpänä ilmiönä alkoholittomien oluiden suosiota. S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa todistaa väitteen pitäväksi.

– Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi alkuvuonna 38 prosenttia, ja nyt kesän aikana kasvutahti on kaksinkertaistunut, Oksa toteaa IS:lle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)