HKL luovutti maanantaina vanhat raitiovaunut uusille omistajille Tarja Sainiolle (vas.), Päivi Marttaselle, Jouni Riihelälle ja Daniel Federlaylle (oik.). LEHTIKUVA / MESUT TURAN

Ilmaiset ratikat jaettu mutta yhdestä HKL ei luopunut

Valinnoilla tuetaan HKL:n mukaan uuden kaupunkikulttuurin kehittymistä raitiovaunujen historiallista arvoa kunnioittaen.

Helsingin kaupungin liikennelaitos julkisti maanantaina, ketkä se on hyväksynyt käytöstä poistettujen vanhojen raitiovaunujen vastaanottajiksi. HKL ilmoitti viime kesän alussa luovuttavansa kuusi vanhaa raitiovaunua ilmaiseksi uusille omistajille.

Nyt tehdyillä valinnoilla tuetaan HKL:n mukaan uuden kaupunkikulttuurin kehittymistä raitiovaunujen historiallista arvoa kunnioittaen.

– Raitiovaunut ovat osa helsinkiläisten arkea, ja nämä vaunut ovat nähneet paljon elämää vuosikymmenten varrella. On hienoa, että romuttamisen sijaan vaunut pääsevät nyt jatkamaan elinkaartaan uusissa tehtävissä, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotteessa.

Perävaunu 615 luovutetaan Oy Stadin Ratikat Ab:lle, vaunu 320 Kustaankartanon monipuoliselle palvelukeskukselle, vaunu 91 Allegra Lab Ry:lle & Helsinki Distilling Company Oy:lle ja vaunu 11 sekä perävaunu 521 Mikkelin kaupungille ja Mikkelipuistolle.

Kuudes luovutettava olisi ollut raitiovaunun numero 12, mutta HKL ilmoittaakin nyt pitävänsä vaunun toistaiseksi omistuksessaan. Vuonna 1959 valmistettu vaunu on samaa sarjaa kuin Mikkeliin lähtevä vaunu. Kaupunki ei kerro syytä, miksi vaunua ei annettukaan pois.

Hakukriteereissä kuitenkin painotettiin, että hakioiden piti esittää vaunulle käyttötarkoitus, jonka yhteiskunnallista hyväksyttävyyttä HKL arvioi. Hakijan täytyi myös osoittaa, kuinka mahdollisesti luovutettavasta vaunusta huolehditaan, jotta se pysyy raitioliikenteen arvon mukaisessa kunnossa ja toimii raitioliikennettä ja raitioliikenteen historiaa kunnioittavasti.

Vaunuja ei esimerkiksi aiottu luovuttaa kesämökkivaunuiksi tai varastotilaksi. Vastaanottajien pitää myös huolehtia omalla kustannuksellaan vaunujen kuljetuksista ja kunnossapidosta.

Vaunut päätyvät museoliikenteeseen, Kustaankartanoon, Teurastamoon ja Mikkeliin

Oy Stadin Ratikat Ab on harjoittanut museoratikkaliikennettä Helsingissä vuodesta 2009 lähtien.

– Yli satavuotias suuri-ikkunainen ja kaunis vaunu 615, jossa sillat ovat avoimet mutta matkustamossa ollaan suojassa säältä, on upea lisä museoliikenteeseen, kertoo Stadin Ratikoiden toimitusjohtaja Daniel Federley.

Kustaankartanossa puolestaan tarjotaan raitiovaunukokemusta myös erityisryhmille.

-Tulemme käyttämään vaunua ikäihmisten muisteluun ja erilaisten tapahtumien kuten konserttien paikkana. Vaunu rahastajankoppeineen herättää varmasti monenlaisia muistoja niin asiakkaidemme kuin vieraidemmekin keskuudessa, sanoo palvelukeskuksen johtaja Tarja Sainio.

Allegra Lab Helsinki -yhdistys ja The Helsinki Distilling Company tuovat Kalasatamaan Teurastamon alueelle puurakenteisen vaunun vuodelta 1923.

– Ratikassa tullaan näkemään erilaista tieteeseen ja taiteeseen sekä Helsingin historian vaalimiseen liittyvää ohjelmaa, kertoo Allegra Labin varapuheenjohtaja ja Turhan tiedon seuran puheenjohtaja Taina Riikonen.

Raitiovaunu 11 vuodelta 1959 ja perävaunu 521 vuodelta 1958 matkaavat pääkaupunkiseudun ulkopuolelle Mikkeliin.

– Nyt Mikkeli nousee Suomen harvojen raitiovaunukaupunkien joukkoon. Raitiovaunut luovat Mikkelipuistoon lisää kaupunkikulttuuria: paikkoja kohtaamisille, taidenäyttelyille ja jopa pienimuotoisille konserteille, kertoo Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

HKL sai vaunuista 94 hakemusta määräaikana elokuun loppuun mennessä. Syyskuussa HKL:n palvelukehitys- ja viestintäpäällikkö Elina Norrena kertoi, että hakemuksien kirjo oli hyvin laaja ulottuen mansikanpoimijoiden taukotuvasta saunaratikkaan ja tasokkaaseen ravintolaan. Eniten ehdotuksia tuli raitiovaunun uusiokäytöstä kahvilana.

HKL:n omistukseen jää perinnevaunuja vielä nyt luovutettavien vaunujen jälkeenkin.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt