Dieselautoon voi tankata uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa näin ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla, kertoo Iltalehden päästövertailu.
Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.
Uusiutuvan dieselin käyttö ei vaadi mitään muutoksia autoon. Autoilija voi jossain MY dieseliä myyvällä jakeluasemalla yksinkertaisesti vain valita vähän fossiilista dieseliä kalliimman uusiutuvan tuotteen. Uusiutuvan hinta on usein aika lähellä 95E-bensiinin hintaa.
Jakeluasemia on tällä hetkellä Suomessa 46 kappaletta eri puolilla maata.
Ihan jokainen automerkki ei ole hyväksynyt MY dieseliä käytettäväksi autoissaan. Esimerkiksi Mercedes-Benz on hyväksynyt aineen kuorma-autoissaan, mutta ei henkilöautoissa.
Uusiutuva diesel on fossiilista kalliimpaa valmistaa, mutta sen kysyntä voi kasvaa nopeastikin.
Myös tuoreen saksalaistutkimuksen mukaan sähköauton käyttö saattaa olla ympäristölle haitallisempaa kuin dieselautolla ajaminen.
LUE MYÖS:
Sähköauton hiilidioksidipäästöt voivat olla dieselautoa suuremmat