Plug-in-hybridisähköajoneuvoja myydään vähähiilisinä vaihtoehtoina perinteisille ajoneuvoille. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Hurja tulos: Hybridiautojen päästöt aivan muuta kuin luvattiin

Ympäristöjärjestön mukaan ladattavat hybridit ovat autoteollisuuden ”susi lampaan vaatteissa”.

Ladattavien plug-in-hybridiautojen hiilidioksidipäästöt ovat tuoreen tutkimuksen mukaan todellisuudessa jopa kaksi ja puoli kertaa suuremmat kuin viralliset testit väittävät, kertoo BBC.

Ympäristöetujärjestöjen Transport and Environmentin ja Greenpeacen teettämät analyysit viittaavat siihen, että ladattavat hybridiautot tuottavat 120 grammaa CO2:a kilometrillä. Virallisten laboratoriotestien lukema on 44 grammaa.

Plug-in-hybridisähköajoneuvoja myydään vähähiilisinä vaihtoehtoina perinteisille ajoneuvoille ja tavanomaisille hybridiautoille, joita ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. ladattavat hybridiautot ovat olleet markkinoilla yhä suositumpia.

Plug-in-hybridiautot saavat virtansa akkua käyttävästä sähkömoottorista ja bensiini- tai dieselmoottorista. Sähkömoottorin akku ladataan kytkemällä se sähköverkkoon.

Viralliset päästöajotestit suoritetaan ajoradalla. Ympäristöjärjestöt kertovat analysoineensa ”oikean maailman” dataa. Analyysissa arvioitiin ympäri Eurooppaa ajetun 20 000 plug-in-hybridiauton polttoainetehokkuutta.

Data on kerätty sellaisilta kuljettajilta, jotka ovat kirjanneet mittarilukemansa ja polttoainekulutuksensa tai jotka ajavat yhtiön tai vuokra-autoilla, joiden polttoaineenkulutus on dokumentoitu. Tämän tietojoukon perusteella plug-in-hybridin käyttöikäpäästöt ovat keskimäärin 28 tonnia hiilidioksidia.

Keskimääräisen bensiini- tai dieselauton päästöjen arvioidaan olevan 39−41 tonnia hiilidioksidia auton elinkaaren aikana. Tavanomaisen hybridin vastaava lukema on noin 33 tonnia. Näihin lukemiin verrattuna ladattavan hybridiauton päästöt olisivat siis vain noin kolmanneksen vähemmän kuin bensiini- ja dieselautoissa.

Autoteollisuudesta myönnetään, että laboratoriotestit eivät aina heijasta todellista käyttöä. Britannian moottorivalmistajien liiton johtaja Mike Hawes arvostelee tehtyä analyysia kuitenkin siitä, että siinä on huomioitu kahden vuoden takainen päästötutkimus.

Greenpeace kuvailee ladattavia hybridejä autoteollisuuden ”sudeksi lampaan vaatteissa”.

Poliittisen päällikön Rebecca Newsomin mukaan ne saattavat vaikuttaa ympäristöystävälliseltä valinnalta.

− Mutta väärät väitteet vähäisemmistä päästöistä ovat autonvalmistajien juoni, joka tähtää siihen, että bensiini- ja dieselmoottoreiden valmistusta voidaan yhä jatkaa.

Merkittävä ongelma ympäristöetujärjestöjen analyysin mukaan on, että ladattavien hybridien omistajat eivät useinkaan lataa autojaan, mikä tarkoittaa, että autot käyvät bensiini- tai dieselmoottorilla.

Toinen mainittu ongelma on, että monet ladattavat hybridimallit sisältävät ominaisuuksia, jotka automaattisesti käyttävät energianlähteenään bensiini- ja dieselmoottoria.

Päästöjen määrä on siis hyvin paljon riippuvainen autoilijan käyttäytymisestä.

− Jos akkua lataa ja ajaa paljon lyhyitä matkoja, päästöt ovat hyvin pienet, sanoo päästömittauksia tekevän Emissions Analytics -yhtiön johtaja Nick Molden.

− Jos akkua ei koskaan lataa ja ajaa aggressiivisesti, päästöt voivat olla huomattavasti suuremmat kuin vastaavan diesel- tai bensiiniauton päästöt, hän lisää.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt