Helsingin kiisteltyjä kaupungibulevardihankkeita ei ole täysin kuopattu, Helsingin Uutiset kertoo.
Korkein hallinto-oikeus on torpannut puolet suunnitelluista väylien muuttamisista bulevardeiksi. Osa voidaan kaupunkilehden mukaan kuitenkin yhä toteuttaa.
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho kertoo HU:lle, että Vihdintien bulevardin suunnitteluperiaatteet on jo hyväksytty ja Tuusulanväylän periaatteet tulevat lautakuntaan tämän kuun lopussa. Myös Itäväylästä voidaan tehdä bulevardi.
Suunnitelmat eivät puolestaan etene Länsi-, Turun-, Hämeenlinnan- ja Lahdenväylien kohdalla.
Helsingin kaupunki oli valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä, jossa kaupunkibulevardisuunnitelmat kumottiin. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan aiempaa oikeuden päätöstä ei ole perusteita muuttaa.
KHOn:n päätöksen mukaan kaupunkibulevardit vähentäisivät sisääntuloväylien autoliikennekapasiteettia, jolloin liikenneverkon kuormitus kasvaisi ja matka-ajat Helsingin ulkopuolelta kantakaupunkiin henkilöautolla pitenisivät 5–20 prosenttia aamun huipputunteina.
− Tavaraliikenteen kannalta bulevardien oli todettu pidentävän matka-aikoja, ja linja-autoliikenteen osalta haasteet liittyivät ajoaikojen ennustettavuuteen ja luotettavuuteen, KHO:n päätöksessä todetaan.
Mikko Aho kiistää välillä julkisuudessa esitetyt väitteet liikenteen tukkimisesta.
– Siinä ei ole mitään perää, että olisimme olleet tukkimassa liikennettä. Hankkeen aikajännehän ulottuu vuoteen 2050.