Verkkouutiset

Kehä III:n perusparannuksen odotetaan valmistuvan vuonna 2023. LEHTIKUVA / LINDA MANNER

HS: Romahtamassa olleen kehätien pelastus etenee

Vantaan tieliittymien välillä syntyneen tienpinnan romahdusvaaran pelastustoimet ovat nyt puolivälissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kehä III:n Vantaan Askiston ja Hämeenkylän liittymien välillä syntyneen tienpinnan romahdusvaaran kolmivuotinen korjausurakka on saanut 32 miljoonan euron rahoituksen, uutisoi Helsingin Sanomat.

1960-luvun lopulla rakennettu Kehä III:n nykyinen romahtamisvaara on peräisin Espoon Pitkäjärven tulvimisesta johtuvan vedenpinnan korkeusaseman vaihtelusta, joka on osoittautunut kohtalokkaaksi erityisesti Kehä III:n puupaalujen säilyvyydelle.

Tämä jo pitkään tiedossa ollut puupaalujen laho-ongelma on nyt pahentunut rakenteellisille riskirajoille. Maaperän paikoin painuttua kymmeniä senttimetrejä, tierakenteen ja pohjamaan väli on kovertunut ontoksi synnyttäen tienpinnan romahdusvaaran.

Lähes puolet lahonneista puupaalutetuista paikoista korjattiin kuluvan vuoden aikana, ja loput korjataan ensi vuonna.

Betonisten lyöntipaalujen lisäksi pohjavahvistusta on tehty massa­stabiloimalla 250 metrin pituudelta tulevan rinnakkaiskadun kohdalle. Tämän ansiosta paalutuskoneille on saatu riittävän kantava ja turvallinen alusta.

Askiston liittymään vuoden 2022 aikana valettava ”Askiston laatta” on 350 metriä pitkä. Ennen tätä vaihetta on purettava vanha teräsbetoninen paalulaatta, minkä jälkeen uudet teräs­betoni­paalut voidaan lyödä maahan esteettä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)