Espoossa on Helsingin Sanomien mukaan tapahtunut merkittävä siirtymä joukkoliikenteen tappioksi
Asia käy lehden mukaan ilmi HSL:n ja Helsingin seudun kuntien tuoreesta Liikkumistutkimus-raportista. Vuonna 2012 joukkoliikenteen osuus matkamääristä oli Espoossa 31 prosenttia, mutta uusimmassa kyselyssä joukkoliikenteen osuus on pudonnut 28 prosenttiin. Muutos näkyy erityisesti Espoon sisäisessä liikenteessä.
Länsimetro avautui vuoden 2017 marraskuussa, ja samalla suorat bussiyhteydet Helsinkiin muutettiin liityntäliikenteeksi metroasemille.
Espoon teknisen toimialan johtajan Olli Isotalon mielestä nykyinen tilanne on epätyydyttävä. Liityntäbussien reitit Matinkylään ovat hänen mukaansa liian pitkiä, eivätkä vaihdot toimi sujuvasti. Asemallakin kuluu aikaa, kun mennään liukuportaita pitkin asemalaiturille.
Isotalo myöntää HS:lle, että metron avautumista on etukäteen katseltu turhan ruusunpunaisilla silmälaseilla. Hänen mielestään jatkossa on kyllä paremmin kuunneltava ihmisten toiveita matkaketjuista ja joukkoliikenteen palvelutasosta.