Helsingin keskustan pääkatuja saatetaan jatkossa tulla rauhoittamaan autojen läpiajolta, kun katutilaa joudutaan jakamaan uudestaan Laajasalon raitiotien ja Länsi-Helsingin uusien raideratkaisujen vuoksi.
Jo nyt Helsingin Hämeentiellä tonteille ajo on sallittua, mutta yksityisautojen läpiajoliikenne on kielletty. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Mitään päätöksiä uusista joukkoliikennekaduista ei toistaiseksi ole, mutta taustakeskusteluissa on jo pitkään mietitty eri katuosuuksien, etenkin Kaivokadun kohtaloa. Kokoomuksen Daniel Sazonov ja Pia Pakarinen ehdottivat viime valtuustokaudella, ettei Laajasalon raitiotielle rakennettaisi Kaivokadulle päätepysäkkiä, vaan se sijoitettaisiin Rautatientorille, jotta autojen läpiajo Kaivokadulla säilyisi sujuvana.
Erityisesti vihreiden poliitikot ovat haaveilleet Kaivokadun rauhoittamista kävelylle ja joukkoliikenteelle. Vastaavia ehdotuksia on mietitty kantakaupungin ja Kallion yhdistävälle Pitkäsillalle. Hietalahdenrannassa autoliikennettä pyritään uusiempien suunnitelmien mukaan rajoittamaan niin, että suurin osa autoista ajaisi jatkossa uutta väylää pitkin kohti Uudenmaankadun tunnelia.
Autojen kadunvarsipaikkoja voi tulevaisuudessa poistua Fredrikinkadulla, jota on mietitty yksisuuntaiseksi kaduksi autoliikenteelle.
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) painottaa HS:lle, ettei liikennesuunnittelu lähtökohtaisesti tavoittele henkilöautoliikenteen rajaamista, vaan nykyistä laadukkaampaa ja päästöjä vähentävää joukkoliikennettä kaupungin asukkaille.
Muun muassa Helsingin seudun kauppakamari on arvostellut autoliikenteeseen suunniteltuja rajoitustoimia.