”Asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä”, Helsingin Sanomat otsikoi. Suomen liikenne pitää jutun mukaan saada päästöttömäksi. Tämä taas vaatii autoilijoilta isoja muutoksia.
Jutussa viitataan liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijatyöryhmän ehdotuksiin. Niihin sisältyy kovia muutoksia etenkin autoilijoille. Esityksiä noudattamalla Suomi voisi poistaa liikenteen ilmastopäästöt vuoteen 2045 mennessä.
Tänään keskiviikkona julkistetussa Kohti hiiletöntä liikennettä -raportissa esitetään esimerkiksi polttoaineveron korotuksia ja ajoneuvoveron porrastuksen jyrkentämistä niin, että suuripäästöisten verotusta nostetaan vaiheittain.
Fossiilisten polttoaineiden hintaa nostettaisiin asteittain, kunnes ne kielletään vuonna 2045. Nolla- ja pienipäästöisten autojen hankintaa tuettaisiin.
Työryhmä asettaa tavoitteeksi myös henkilöautojen ajokilometrien kasvun taittumisen jo vuonna 2025. Se vaatisi muun liikkumisen kuten raide- ja bussiliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn kaksinkertaistumista vuoteen 2045 mennessä.
HS:n mukaan suurin muutos tapahtuisi autoilussa.
– Fossiilisia polttoaineita käyttävistä polttomoottoriautoista on päästävä eroon. Se on ihan selvä, työryhmän jäsen, Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen sanoo.