Verkkouutiset

Helsinki vastaa bulevardikohuun: Kaikki eivät kulkisi autoilla

Tuusulanväylän bulevardisointi kuumentaa tuntoja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vilkkaasti liikennöidyn Tuusulanväylän moottoritien muuttaminen bulevardiksi herättää runsaasti keskustelua. Helsingin kaupunki kerää parhaillaan kommentteja bulevardisuunnitelman kehittämiseksi kyselyllä. Kaupungin mukaan bulevardikaupunkia suunnitellaan siten, että ”autosta riippumaton elämä on mahdollista”.

Helsingin kaupunkia on ryöpytetty suunnitelmista. Bulevardisoinnin povataan muun muassa lisäävän ruuhkia. Keskustelussa on noussut esiin esimerkiksi tästä löytyvä Ilta-Sanomien juttu. Siinä todetaan Helsingin muuttavan lentokentälle vievän moottoritien ”autottoman elämän kaduksi”.

Helsingin kaupunki kiistää uutisista muodostunutta kuvaa Twitterissä.

– Toisin kuin otsikossa todetaan, ei bulevardista suinkaan tule autotonta. Uutta on se, että nyt myös mm. asunnoille saadaan tilaa. Kun bulevardista on jo valtuuston tekemä, voimassa oleva päätös, ei kyselyssäkään kannata kysyä sitä toteutetaanko bulevardisointi vaan miten, kaupunki tviittaa.

Asiasta on väännetty myös Helsingin kaupunkiympäristön seinällä. Siellä kaupunki rinnastaa tulevat suunnitelmat Mannerheimintiehen ja Mäkelänkatuun.

– Korjataan nyt tätä. Ei, Tuusulanväylästä ei ole tulossa ”autottoman elämän katua”, vaan kyllä siellä jatkossakin tulee autoja liikkumaan. Vai ovatko Mannerheimintie ja Mäkelänkatu myös ”autottoman elämän katuja”?

– Tuusulanväylästä ei myöskään ole tulossa kylätietä, kuten internetissä väitetään, kaupunki jatkaa.

Kun kommenteissa huomautetaan Tuusulanväylän huomattavasta liikenteestä, vastaa kaupunki, että Mannerheimintiellä moni kulkee bussissa tai raitiovaunussa.

– Tuusulanbulevardilla olisi mahdollista liikkua autojen lisäksi myös muilla kulkumuodoilla, kuten tuolla pikaratikalla –> kaikki eivät kulkisi autoilla –> niiden, joiden on pakko kulkea autoilla, jäisi enemmän tilaa, kaupunkiympäristö toteaa.

Kommenteissa kysytään myös muun muassa, miksi bulevardisointi pitää ylipäätään tehdä ja mikä Tuusulanväylässä on tällä hetkellä vikana.

– Helsinkiin halutaan muuttaa asumaan ja lisää asuntoja pitäisi rakentaa. Siksi kaupunkimaista katualuetta halutaan jatkaa Mäkelänkadulta eteenpäin, kaupunki perustelee.

Välillä keskustelu ajautuu myös väännöksi siitä, pitäisikö Helsingin ydinkeskustan katuja ennemmin ”bulevardisoida” istuttamalla lisää puita. Niille voisi erään kommentoijan mukaan saada tilaa nykyisistä parkkiruuduista. Kaupunki vastaa, että tällaista todennäköisesti vastustettaisiin aika paljon.

Helsingin kaupunkiympäristö vakuuttaa, että Tuusulanväylä jatkuu bulevardin suunnittelualueen jälkeenkin vielä pohjoiseen ja autollakin pääsee jatkossa.

LUE MYÖS:

”Cityvihreä autoton unelma ei toimi”

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)