Helsingin seudun liikenne (HSL) on rakentamassa joukkoliikenteen kertalippujen avointa jälleenmyyntirajapintaa, josta kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi hankkia kertalippuja jälleenmyyntiä varten.
Rajapinta aukeaa ensi vuonna osoitteessa sales-api.hsl.fi. HSL kutsuu kaikkia liikennetoimijoita Suomessa ja ulkomailla kehittämään ja ideoimaan uusia liikennepalveluita rajapinnan päälle.
– Olemme rakentamassa erittäin innovatiivisen ja edistyksellisen digitaalisen jälleenmyyntirajapinnan. Tässä on vielä paljon työtä tehtävänä, mutta uskomme, että saamme monenlaisia yrityksiä ja innovatiivisia pilottihankkeita ideoimaan luovasti erilaisia lisäarvopalveluita rajapinnan päälle. Tavoitteenamme on myös aktiivisesti kontaktoida liikennealan toimijoita kotimaassa ja ulkomailla, kertoo osastonjohtaja Mari Flink HSL:n asiakkuudet ja myynti -osastolta.
Avoimessa myyntirajapinnassa tietoturvallisuus ja liiketoimintariskien minimointi on tärkeää.
– Tietorajapintojen avaaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna julkiseen myyntirajapintaan, jossa liikkuu isoja määriä rahaa ja transaktioita. Haluamme varmistaa sen, että rajapinnassa ei ole tietoturva- tai luottoriskejä, toteaa osastonjohtaja Hannu Heikkinen HSL:n teknologiaratkaisut-osastolta.
Helsingin seudun liikenteessä tehdään 370 miljoonaa matkaa vuodessa ja kymmeniä miljoonia myyntitransaktioita.
Pilotoitavat kohteet valitaan ideakilpailulla
HSL:n rajapintaa aiotaan kehittää myös ensijulkaisun jälkeen. HSL käynnistää kaksivuotisen liikkumispalveluiden Idea Lab -ohjelman ja kutsuu ohjelmaan liikennealan markkinatoimijoita Suomesta ja ulkomailta. HSL:n Idea Lab -hankkeessa testataan liikkumispalveluiden toimintamalleja yhteistyössä.
– Olemme resursoimassa HSL:ään MaaS-projektia ja tiimiä, joka kehittää liikennepalveluita HSL-alueelle erilaisten pilottien kautta. Osana Idea Labia toteutetaan liikkumispalveluiden ideakilpailu, jonka ehdotuksista valitaan pilotoitavat kohteet, Flink kertoo.
Ideat voivat käsitellä esimerkiksi fyysisiä liikkumispalveluja, lippu- ja markkinointiyhteistyötä, matkaketjujen yhdistely- ja välityspalveluita tai automaattisen liikenteen kokeiluja.
Lue myös:
Helsingin seudun liikenne ei rakenna kilpailevaa alustaa kaupallisille toimijoille