Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) kritisoi Kauppalehdessä tuoreen MAL-sopimuksen neuvottelutulosta. Kyse on suurten kaupunkiseutujen ja valtion sopimuksesta maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä vuosille 2020–2031.
– Ei sopimusta voi pitää millään matematiikalla hyvänä. Helsingin saanto on sopimuksessa todella alhainen, hän sanoo.
Vapaavuoren mukaan sopimus on huono myös Espoolle, joka joutui valtion painostuksen jälkeen taipumaan.
Ongelma hänen mukaansa on lisäksi valtion laskenut rahoitusosuus raskaista raidehankkeista. Aiemmin osuus oli 70 prosenttia, kun nyt se sovittiin 50 prosenttiin Espoon kaupunkiradan jatkeelle ja Vantaan pikaraitiotielle 30 prosenttiin. Helsingin Pisararataa hallitus ei rahoita lainkaan.
– Tämä on erittäin vaarallinen ennakkotapaus koko kestävän kaupunkikehittämisen kannalta, kun kaupunkien investointikyky kaiken lisäksi heikkenee koronakriisin myötä, Vapaavuori sanoo.
Taustalla hiertää myös MAL-sopimusten historiallinen rahan jakautuminen. Vapaavuoren mukaan valtio on panostanut kahdella edellisellä sopimuskierroksella Vantaalle 2[nbsp]200 euroa ja Espooseen tuhat euroa asukasta kohden. Helsingissä vastaava luku on 300 euroa.