Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta käsitteli torstaina asiaa. Kokoomuksen ja perussuomalaisten taksien hankintatukea puoltava esitys hävisi valiokunnan äänestyksessä 9-4 hallituspuolueiden kannattaessa taksien rajaamista tukien ulkopuolelle.
– On hämmästyttävää, etteivät ympäristöimagolla poseeraavat vasemmistopuolueet ja keskusta halunneet tukea esitystämme taksielinkeinon ottamisesta mukaan, jos liikenteen päästöjä kumminkin halutaan vähentää tukemalla sähköautojen hankintaa, kansanedustaja Heikki Autto (kok.) toteaa.
Hänen mielestään erityisesti paljon ajossa olevat taksit olisi syytä saada päästöttömän liikenteen eturintamaan.
Hiilidioksidipäästöjen lisäksi tällöin pienentyisivät myös pienhiukkaspäästöt erityisesti kaupunkien keskustoissa. Hallituspuolueiden kansanedustajien puoltama mietintö lakiesitykseen sallii hyväksytyssä muodossaan henkilöautojen osalta vain yksityishenkilöiden hankkimien enintään 50[nbsp]000 euroa maksavien täyssähköautojen tukemisen.
– Ilmaston kannalta on kovin pieni merkitys sillä, voiko hyvätuloinen perhe ostaa toiseksi autokseen täyssähköauton, joka seisoo käyttämättömänä vähintään 95 prosenttia ajasta. Merkityksellistä olisi, että jatkuvasti liikkeellä olevat taksit saataisiin sähköistettyä. Tällöin vaikutus olisi aivan eri luokkaa, toteaa Autto.