Verkkouutiset

Hallitus selvittää autojen seurantaan perustuvaa veroa

Keskustan ajamassa veromallissa eri tieosuuksilla olisi eri hinnat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus selvittää uutta liikenteen verotuksen mallia, joka perustuu ”ajettujen kilometrien määrään ja eri tavalla hinnoiteltuihin tieluokkiin”. Tämä ilmenee tänään lausunnoille lähteneestä Fossiilittoman liikenteen tiekartta -suunnitelmasta.

Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuoteen 2045 mennessä liikenne tulee muuttaa nollapäästöiseksi.

Tiekartta tavoitteiden saavuttamiseksi koostuu kolmesta portaasta. Ensimmäisessä vaiheessa edistettäisiin fossiilisten polttoaineiden korvaamista, ajoneuvokannan uudistamista ja liikennejärjestelmän energiatehokkuutta erilaisin tuin ja kannustimin, ja päätökset tehtäisiin jo nyt alkuvuodesta.

Toisessa vaiheessa arvioitaisiin keinoja, joiden vaikutuksista päästöihin tarvitaan lisää tietoa ennen päätöksentekoa. Näitä keinoja ovat esimerkiksi etätyö ja liikenteen uudet palvelut, joita kotitaloudet tai yritykset voivat ottaa käyttöönsä.

Vaikutusarviointeja tehtäisiin keväällä ja kesällä 2021 ja ne valmistuisivat viimeistään syksyllä 2021.

Viimeisenä on ehdollinen kolmas vaihe. Siinä on määrä arvioida riittävätkö EU-tason toimet sekä ensimmäisen ja toisen vaiheen keinot päästötavoitteiden saavuttamiseen. Jos tavoite ei näytä toteutuvan, tehtäisiin päätökset muista tarvittavista toimista.

Tätä mahdollista kolmatta vaihetta varten hallitus jatkaa tiekartan luonnoksen mukaan muun muassa ajokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin selvitystä.

Liikenne- ja viestintäministeriön syksyllä julkaisemien vaikutusarviointien perusteella kovia päästötavoitteita on käytännössä mahdotonta saavuttaa ilman ”fossiilisten polttoaineiden hinnoittelun muuttamista”. Tässä tehokkaimpina keinoina on nostettu esiin tieliikenteen päästökauppa ja polttoaineverojen korotukset.

Aiemmin esillä olleen perusteella onkin siis pidettävä todennäköisenä, että syksyn kolmannessa vaiheessa otetaan pöydälle etenkin polttomoottoriautoilua kallistavia toimia.

Mikäli keskusta pitää lupauksensa ja estää polttoaineverojen korottamisen, voi se merkitä sitä, että hallitus joutuu todella edistämään kilometriveromallia päästötavoitteiden saavuttamiseksi.

Keskustan luomus

Ajamisen seurantaan perustuvaa verotusta on ajettu keskustasta. Siellä malli nähdään tapana estää päästöjen vähennykseen tähtäävistä toimista väistämättä seuraavaa autoilun kallistumista syrjäseuduilla.

Tiekartan toteamus valmistelun jatkamisesta on käytännössä ensimmäinen virallinen vahvistus siitä, että keskustan suunnitelmaa on päätetty edistää ainakin jollain tasolla. Muita mainintoja asiasta ei tiekartassa ole.

Malli on ollut keskustan agendalla jo pitkään.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) väläytti kilometriveroksi kutsumaansa mallia ensi kertaa viime vuoden elokuussa Maaseudun Tulevaisuuden kolumnissaan. Seurantajärjestelmään perustuvaa kilometriveroa puuhasi aikanaan myös Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.). Valtavasti arvostelua kohdannutta mallia ei saatu kuitenkaan eteenpäin.

Laajempaan julkiseen keskusteluun suunnitelma nousi jälleen viime syksynä, kun Vanhanen avasi ajatteluaan Ylen Ykkösaamun haastattelussa.

Vanhasen visioimassa mallissa maksut olisivat alempia ”heikommilla paikallisteillä” ja korkeampia moottoriteillä ja kaduilla, ”joita koko ajan hoidetaan”.

– Missään maailmassa ei tällaista ole, mutta uskon, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden, Vanhanen sanoi tuolloin.

Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko viestitti hieman myöhemmin Vanhasen esittämän mallin olevan keskustan linja.

Toistaiseksi ei ole tarkempaa tietoa, miten veromallin käytännön toteutus hoidettaisiin. Sen edellyttämien tietojen perusteella on kuitenkin selvää, että mallin olisi perustuttava jonkinlaiseen ajoneuvojen seurantaan.

LUE MYÖS:

Tulisiko vanhaan autoon paikannin? ”Emme ota kantaa”

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)