Verkkouutiset

Hallitus esittää EU-direktiiviä tiukempaa latauslakia

Kokoomusedustajat jättivät vastalauseen mietintöön, joka koskee sähköautojen latauslakia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen ympäristövaliokunnan jäsenet Mari-Leena Talvitie, Saara-Sofia Sirén ja Sari Multala jättivät vastalauseen ympäristövaliokunnan mietintöön, joka koskee sähköautojen latauslakia. Edustajat esittivät, että lakimuutoksessa pidättäydyttäisiin direktiivin perustasolla.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että uuteen tai laajamittaisesti korjattavaan asuinrakennukseen, jossa tontilla on yli neljä pysäköintipaikkaa, tulisi asentaa latauspistevalmius. Näin myöhemmässä vaiheessa olisi mahdollista asentaa latauspiste jokaiseen pysäköintipaikkaan.

Esitys on tiukempi kuin sen taustalla oleva EU-direktiivi, jonka velvoitteet koskevat rakennuksia, joiden välittömässä läheisyydessä on yli kymmenen pysäköintipaikkaa.

Kokoomusedustajien mukaan hallituksen vaatimus toisi velvoitteiden piiriin 30[nbsp]000 pientä taloyhtiötä, joilla ei ole taloudellisia resursseja muutostyöhön. Tiukempi vaatimus toisi 75 prosentin lisäyksen taloyhtiöiden määrään, mutta ainoastaan vain 20 prosenttia lisää autopaikkoja velvoitteen piiriin.

– Suomeen tulisi jo direktiivin perustason mukaisen sääntelyn perusteella 73[nbsp]000 peruslautaspistettä. Asunto-osakeyhtiöt ovat vastanneet kysyntään jo markkinaehtoisesti. Taloyhtiöt eivät ole kuitenkaan pystyneet varautumaan sähköautojen latausinfran laajentamiseen hallituksen toivomalla mittakaavalla. Ylimitoitetut rakennustyöt kasaantuvat asukkaiden maksettavaksi, Multala toteaa.

Kokoomuslaiset kiittävät, että hallitus kohtuullisti esitystään yritysten osalta, kun esimerkiksi mikroyrittäjät vapautettiin velvoitteiden ulkopuolelle. Syynä on esityksen saama kritiikki lausuntokierroksen aikana, jolloin noin 80 prosenttia piti lausuntokierroksella ollutta versiota liian tiukkana. Vain seitsemän prosenttia kannatti direktiivin perustasoa korkeampia tavoitteita.

Edustajien mukaan esityksestä on unohdettu kuitenkin kunnat ja alueelliset erityispiirteet.

– Lain myötä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä autopaikkaa, koskee liian kovat vaatimukset aina Inarista Espooseen. Järkevämpi suunta olisi ollut se, että kunnat ja kaupungit olisivat voineet omissa velvoitteissa nostaa tarvittaessa vaatimuksia, Talvitie toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)