Verkkouutiset

Hallitus aikoo bensiinin rajua korotusautomaattia

BLOGI

Poukkoilu polttoainepolitiikassa on kirjoittajan mukaan saatava kuriin.
Jukka Kopra
Jukka Kopra
Yrittäjä, kansanedustaja ja eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Nykyinen vasemmistohallitus on tehnyt historiamme suurimmat polttoaineverojen korotukset. Vuoden 2021 alussa voimaan tulleet korotukset vaikeuttavat autoa työmatkoihin käyttävien ja joukkoliikennealueiden ulkopuolella asuvien ihmisten asemaa. Tämä ei kuitenkaan hallitukselle riitä.

Nyt on käynyt ilmi, että hallitus suunnittelee uusia korotuksia, peräti korotusautomaattia. Tarkoitus on luoda myyntilupajärjestelmä, niin kutsuttu jakeluoikeuksien myyntimalli, jonka myötä polttoaineiden hinnat nousisivat rajusti. On ennustettu jopa 40-70 sentin hinnannousua litrahinnalle. Todettakoon, että malli on Sanna Marinin hallituksen oma keksintö, sillä esimerkiksi missään muussa EU-maassa ei tällaista järjestelmää ole käytössä. Tällaista liikenteen kurittamista ei tule hyväksyä.

Myös suunnitelmat biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostosta ovat haitaillisia niin kilpailukyvylle kuin liikenteelle ylipäätään. Kyse on siitä, kuinka paljon biopolttoainetta tulee myydä perinteisen fossiilisen polttoaineen seassa tai ohella. Marinin hallitus aikoo kasvattaa biopolttoaineiden osuutta peräti 34 prosenttiin asti todeten itsekin, että tämä myös nostaa polttoaineiden hintaa.

Aiemmin on sovittu 30 prosentin jakeluvelvoitteesta. Polttoaineiden tukkukauppiaiden arvion mukaan tämä voi maksaa vuonna 2030 noin 3,3 miljardia euroa, mikä vastaa koko maan perusterveydenhuollon kustannuksia vuonna 2018. On selvää, että tämä yhtälö on kestämätön.

Ylipäätään biopolttoaineet ovat välivaiheen ratkaisu. Tosiasia on, ettei niillä ole ilmaston kannalta juurikaan merkitystä ja niiden vaikutus on Suomessa paikallinen ja pistemäinen. Suurin ongelma on se, että biopolttoaineisiin tarvittavan biomassan määrä on maapallolla rajallinen eikä sitä tule maailman mittakaavassa tuhota polttamalla. Ratkaisu polttoaineongelmaan löytyy ajan kanssa synteettisistä polttoaineista, niin kutsutusta P2X-teknologiasta ja kysymys kuuluu, onko Suomella uskallusta panostaa kunnolla tämän alan tutkimukseen ja kehitykseen. Synteettisissä, niin sanotuissa sähköpolttoaineissa tai P2X-polttoaineissa Suomi on jo nyt edelläkävijä, mutta asema ei säily ilman kunnon panostusta.

Hallituksen polttoainepolitiikan takapajuinen, kuristava ote sekä hinnannousu ovat erittäin haitallista suomalaiselle kuljetusalalle ja kuljetusyrityksille meistä tavallisista autoilijoista puhumattakaan. Kurituksen sijaan hallitus voisi suunnitella ammattidiesel-järjestelmän käyttönottoa sekä tiemaksujen eli niin sanotun vinjettimaksun määräämistä ulkomaisille kuljetuksille.

Hallituksen suunnittelemat toimet eivät tosiasiassa auta ilmastotavoitteiden saavuttamisesta kestävällä ja tuottavalla tavalla. Sekin olisi mahdollista ja on ihmeteltävä, miksei näin toimita.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat

Suosittelemme

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)