Gigantin myyjät ovat käyttäneet naisasiakkaiden tietoja henkilökohtaisiin tarkoituksiinsa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Gigantti vastaa: Suhtaudumme väärinkäytöksiin vakavuudella

Kodinkonejätin mukaan asiakastietojen tarkasteleminen ei kuulu heidän toimintatapoihinsa.

Kodinelektroniikkaketju Gigantti kertoo puuttuvansa yhtiön myymälöissä esiintyneisiin väärinkäytöksiin ja tietojenkalasteluun.

Iltalehti kertoi viime viikolla tapauksesta, jossa Gigantin miesmyyjä oli kalastellut 21-vuotiaan naisen henkilötietoja ilman perusteita. Myyjä käytti tietoja omiin henkilökohtaisiin tarkoituksiinsa, ja hänen kerrottiin niiden avulla ottaneen yhteyttä naiseen sosiaalisen median kautta vielä samana iltana.

Ilmiön on kerrottu olevan yleinen muuallakin Suomessa. Tapauksista on raportoitu useita ympäri Suomea.

– Muuten kuin asiakaspalveluun liittyvissä tilanteissa asiakastietojen tarkasteleminen ei ole sallittua eikä asiaankuuluvaa käytöstä eikä missään nimessä kuulu Gigantin toimintatapoihin. Salassapitovelvollisuus sitoo kaikkia myyjiämme ja muuta henkilöstöämme, ja suhtaudumme äärimmäisellä vakavuudella kaikkiin asiakastietojen väärinkäytöksiin, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela sanoo Verkkouutisille.

Korpelan mukaan Gigantti ryhtyy heti toimenpiteisiin, jos yhtiössä havaitaan väärinkäytöksiä.

Hän painottaa, että esimerkiksi salassapitovelvollisuudesta mainitaan erikseen Gigantissa työskentelevän henkilön työsopimuksessa.

– Lisäksi Gigantissa työskentelevät käyvät säännöllisesti läpi GDPR-asetukseen liittyvän koulutuksen, joka on pakollinen kaikille, Korpela kertoo.

Asiaan tullaan nyt julkisuudessa esillä olevien tapausten myötä puuttumaan muun muassa koulutusta ja ohjeistusta päivittämällä.

– Aiomme esiin tulleiden tapausten vuoksi välittömästi uudistaa ja lisätä henkilökunnan koulutuksia tietoturvaan ja asiakastietojen käsittelyyn liittyen, jotta vastaavia väärinkäyttöjä ei tapahdu enää tulevaisuudessa, Korpela sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt