X
SULJE MAINOS
Finnairin pääkonttori Vantaalla. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Finnair kyntää yhä syvällä tappiossa

Yhtiö arvioi, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.

Yhtiön liiketulos oli tammi-syyskuussa 394,2 miljoonaa euroa tappiollinen. Vuoden kolmannella neljänneksellä Finnair teki liiketappiota 106 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin vertailukelpoinen liiketappio oli 167 miljoonaa euroa.

Vaikka matkustus Euroopassa on avautunut ja matkustus Yhdysvaltoihin sekä Thaimaahan avautuu marraskuussa, matkustusrajoitukset heikentävät edelleen kysyntää erityisesti Aasiassa, Finnair toteaa tiedotteessaan.

Parantuneen rokotekattavuuden perusteella Finnair odottaa Aasian avautuvan matkustajille merkittävämmin vuoden 2022 alussa lukuun ottamatta Kiinaa, joka avautuu yhtiön arvion mukaan vasta vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Lisäksi Finnair arvioi Aasian hitaan elpymisen takia, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan.

Vaikka Finnair odottaa vuoden 2022 jälkipuoliskon olevan toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, yhtiö arvioi, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vasta vuonna 2023.

– Pandemian negatiivinen vaikutus jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, minkä vuoksi Finnairin matkustajamäärä ja liikevaihto pysyivät huomattavasti pandemiaa edeltänyttä aikaa matalampina ja tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen, toteaa toimitusjohtaja Topi Manner.

Matkustusrajoitukset Suomen ja muun Euroopan välillä poistuivat, mutta se tapahtui vasta heinäkuun lopussa selvästi muuta Eurooppaa jäljessä.

– Patoutunut kysyntä ja rokotekattavuuden kasvu alkoivat näkyä varaustilanteen kohenemisena erityisesti syyskuusta alkaen. Olemme kuitenkin vielä kaukana pandemiaa edeltävistä matkustajaluvuista, sillä päämarkkina-alueemme Aasia on edelleen pitkälti suljettu kansainväliseltä matkustamiselta, ja Yhdysvallatkin avautuu vasta 8. marraskuuta, Manner sanoo.

– Markkinoistamme siis vain noin puolet on tällä hetkellä auki matkustukselle, mikä on selvästi vähemmän kuin monilla muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä, hän jatkaa.

Parantuneen varaustilanteen ja vahvojen rahtioperaatioin Finnairin ansiosta kolmannen vuosineljänneksen operatiivinen kassavirta kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen.

Mannerin mukaan liikenteen lisäännyttyä yhtiö on pystynyt myös kutsumaan henkilöstöä pitkiltä lomautuksilta takaisin töihin.

– Valmistaudumme myös parhaillaan käynnistämään uudet lentomme Tukholmasta Yhdysvaltoihin ja Thaimaahan, mikä on merkittävä päänavaus Finnairille, hän sanoo.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt