Verkkouutiset

Finnair kiistää väitteet korvausongelmista

Lentoyhtiö Finnair on eri mieltä Kuluttajaliiton kanssa matkustajille maksettavista korvauksista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttajaliitto julkaisi perjantaina Finnairille osoitetun avoimen kirjeen, jonka mukaan Finnair ei ole kaikissa tapauksissa ollut valmis turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia.

Finnairin mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

”Finnair maksaa kuluttajille EU-asetuksen mukaisia korvauksia lentojen viivästymisestä hakemusten perusteella, ja valtaosa meille tulleista hakemuksista, jotka liittyvät lennon myöhästymiseen teknisestä syystä, päätyy korvaukseen”, Finnairin mediasuhteista vastaavan johtajan Päivyt Tallqvistin Verkkouutisille lähettämässä sähköpostiviestissä todetaan.

Kuluttajaliiton kirjeessä kerrotaan, että Finnair ei ole aina maksanut kuluttajille teknisistä syistä johtuvista lentojen viivästyksistä ja peruutuksista EU:n ylivarausasetusten mukaista korvausta kokonaan tai yhtiö on tarjonnut asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta taikka pyrkinyt maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla.

Finnair puolestaan muistuttaa jo aiemmin syyskuussa todenneensa tiedotteessaan, että Kuluttaja-asiamies on Finnairin näkemyksen mukaan ottanut korvausasioissa muista EU-maista poikkeavan linjan.

”EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Finnairin näkemyksen mukaan suunnittelu- tai valmistusvirhe voidaan osoittaa myös jälkikäteen, esimerkiksi valmistajan tai viranomaisen antamalla asiakirjalla. Vastaava linjaus on tehty useissa muissa EU-maissa”, Finnair toteaa.

Finnair kertoo, että tämän mukaisesti se ei korvaa viivästymiskorvauksia välittömästi tapauksissa, jotka yhtiön asiantuntemuksen ja kokemuksen mukaisesti todennäköisesti johtuvat suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

”Näissä tapauksissa Finnair kuitenkin tarjoaa tyypillisesti asiakaspalvelusyistä matkustajalle sovintoratkaisua, esimerkiksi vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa. Tätä Finnair ei Kuluttaja-asiamiehen mukaan saisi tehdä. Asia on nyt markkinaoikeuden käsittelyssä”, Finnair huomauttaa.

Finnair muistuttaa lisäksi, että jos lennon viivästys tai peruminen johtuu tavanomaisesta teknisestä viasta, yhtiö maksaa vakiokorvauksen asiakkaalle hakemuksen perusteella.

Yhtiö kiistää myös Kuluttajaliiton arvion, jonka mukaan merkittävä osa yhtiön matkustajista kokisi palvelussa olevan puutteita. Finnairin asiakastyytyväisyys on yhtiön mukaan erittäin hyvällä tasolla, ja yhtiön tavoitteena on kehittää sitä entisestään.

”Suomi on meille tärkeä markkina, ja meillä on kaikki intressi pitää suomalaiset asiakkaamme tyytyväisinä Finnairin asiakkaina”, Finnairin kommentissa vakuutetaan.

Lue myös:

Finnairia syytetään kitsastelusta korvauksissa

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)