Finnairin ja Norwegianin koneet Helsinki-Vantaan lentokentällä. LEHTIKUVA/MARTTI KAINULAINEN

Finnair ja Norwegian kesälentojen myöhästelijät

Joka viides Finnairin kesälento Suomesta koki aikatauluongelmia. Tästä kertyi kesällä yhtiölle yli 10,5 miljoonan korvausvelka.

Tiedot käyvät ilmi lentomatkustajia korvausasioissa auttavan AirHelpin ylläpitämästä tilastotietokannasta.

Kesäkuussa merkittävästi myöhästyneistä tai kokonaan perutuista Finnairin lennoista aiheutuva korvausvelka paisui hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Heinäkuussa Finnairille napsahti yli 4,1 miljoonaa euroa korvattavaa, ja elokuussa summa ylitti 3,5 miljoonaa euroa.

Korvausvelalla tarkoitetaan laskennallista arvoa, joka saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki vakiokorvaukset, joita matkustajat ovat EU:n EC 261 -asetuksen nojalla oikeutettuja saamaan lentoyhtiöltä.

– Valitettavasti kesän pahin myöhästelijä on myös huono maksamaan korvauksia, ja asiakkaat joutuvat jatkuvasti hakemaan korvauksia oikeusteitse. Kuluttaja-asiamies on myös haastanut Finnairin oikeuteen, kertoo AirHelpin Suomen maajohtaja Aleksi Seppo.

Norwegian paransi kesän mittaan

Finnairin lentojen häiriöt aiheuttivat noin puolet kaikkien lentoyhtiöiden yhteenlasketusta kesän korvausvelasta Suomessa. Kolmen kuukauden aikana korvattavaa kertyi Suomea koskettavista lennoista yhteensä yli 21 miljoonaa euroa, josta osa on jo maksettu asiakkaille.

Finnairin jälkeen isoimmaksi maksuvelvolliseksi myöhästeli Norwegian, joka tosin pystyi pienentämään kuukausittaista korvausvelkaansa merkittävästi kesän edetessä.

Norwegian oli kesäkuussa erityisen altis merkittäville myöhästymisille, sillä yhtiölle koitui tuolloin yli kolme miljoonaa euroa korvattavaa. Heinäkuussa summa oli 1,6 miljoonaa euroa, ja elokuussa enää hieman yli 1,1 miljoonaa euroa.

Icelandair mattimyöhästen listalla

Finnair ja Norwegian ovat korvausvelkatilaston kärjessä siksi, että ne lentävät eniten Suomesta ja Suomeen. Suomesta lähteneiden lentojen lentoyhtiökohtainen täsmällisyysvertailu antaa paremman kuvan suhteellisesta onnistumisesta.

Sekä Finnairin että Norwegianin Suomesta lähteneistä lennoista keskimäärin kahdeksan kymmenestä pysyi aikataulussa, eli noin joka viides lento koki häiriön joko peruutuksen tai myöhästymisen muodossa. Ajallaan lähteneiksi luokitellaan lennot, jotka ovat korkeintaan varttitunnin myöhässä.

Ajanjaksolla yli 300 kertaa Suomesta lentäneistä yhtiöistä edukseen erottuvat FlexFlight Aps (4 %) ja Air Baltic Corporation (4,8 %), joiden lennot kokivat aikatauluongelmia hyvin harvoin.

Koko 33 lentoyhtiön vertailun tyvipäästä puolestaan löytyvät Aegean Airlines (56,7 %), Icelandair (51,3 %) ja TAP Air Portugal (51,1 %), joiden lennot eivät menneet putkeen yli puolessa tapauksista. Lukemiin vaikuttaa se, että kyseisten yhtiöiden lentomäärät Suomesta olivat verrattain pieniä.

Tilastokummajainen on hollantilaisen KLM:n omistama halpalentoyhtiö Transavia, jonka lennot eivät kokonaisuutena olleet paljon useammin myöhässä kuin esimerkiksi Finnairin, mutta joka myöhästyessään myöhästyi reippaasti. Sen kesälennosta 25 jäi aikataulusta jälkeen – ja näistä lähes kaikki yli kolmella tunnilla.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt