Verkkouutiset

Ex-kansliapäällikkö liikenteen visiosta: Lupaukset ovat tyhjän päällä

Juhani Korpelan mukaan tie- ja ratarahat olisi kohdennettava niiden liikenteellisten hyötyjen perusteella.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeriön entinen kansliapäällikkö Juhani Korpela arvostelee eduskunnalle annettua 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Hänen mukaansa Suomella ei ole enää vuosiin ollut liikenneinvestoinneista pitkän aikavälin ohjelmaa, jossa tie- ja ratahankkeet olisi asetettu tärkeysjärjestykseen.

– Vireillä on kymmenien miljardien edestä erilaisia hankkeita – yksin uusia ratoja yli kymmenen miljardin euron edestä. Kun hankkeita ei ole asetettu tärkeysjärjestykseen, suunnittelun kohdentamisessa on vaikeuksia ja EU-tuet jäävät hakematta ja saamatta, Juhani Korpela kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa.

Ex-kansliapäällikkö huomauttaa europarlamentaarikko Henna Virkkusen (kok.) kysyneen, eikö umpeutuneella hakukierroksella olisi voitu hakea tukea edes Helsingin ja Tampereen välisille lisäraiteille.

Suunnitelman mukaan lähiaikoina laskevat määrärahat hypähtäisivät nousuun seuraavan hallituskauden alussa.

– Kun valtion velkaantumisen katkaiseminen näyttää jäävän seuraavalle hallitukselle, lupaukset ovat tyhjän päällä, Korpela sanoo.

Hän kehottaa kohdentamaan tie- ja ratarahat niiden liikenteellisten hyötyjen mukaan. Kasvihuonepäästöjä voitaisiin vähentää tehokkaamminkin keinoin.

– Liikennepolitiikan suurin haaste on hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen. Tähän saakka ratojen miljardihankkeita on perusteltu niiden ”kestävyydellä”. Tähän suunnitelma tuo uutta ilmoittaessaan, että suunnitelman osa-alueiden vaikutus liikenteen kasvihuonepäästöihin on vähäinen. Väylävirasto on näin arvioinut jo aikaisemminkin, Juhani Korpela toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)