Meri-Lapin alueen kunnat päättävät maanantaina terveysyritys Mehiläisen kanssa perustettavasta yhteisyrityksestä. LEHTIKUVA / PANU POHJOLA

Timo Heinonen: Erikoissairaanhoidon keskustalainen keskittämisasetus

Julkisuudessa on viime aikoina aiheuttanut paljon keskustelua sote-uudistuksen osana tapahtuva palveluiden keskittyminen maaseudulta kaupunkeihin. Tämän takana osaltaan on ns. keskittämisasetus. Asetus on siinä mielessä mielenkiintoinen, että puheissaan pääministeripuolue keskusta on aina vastaan palveluiden keskittämistä maaseudulta kaupunkeihin. Nyt kuitenkin tämä sote-palveluiden keskittämisasetus on syntynyt nimenomaan keskustalaisten ministereiden esitysten ja myös päätösten kautta. Esityksessä sairaaloiden leikkaustoimintaa keskitetään nykyistä harvempaan sairaalaan ja tavoitellaan näin säästöjä.

Sairaanhoitopiirin johtaja Jaakko Pihlajamäki kirjoitti blogissaan jo 16.6.2016 STM:n kuulemistilaisuudesta missä aiheena oli kyseinen keskittämisasetus. Pihlajamäki kirjoitti: ”Vaikka keskittämisestä ehdottomasti on hyötyjä, on sillä varjopuolensakin. On ilmeistä, että jos vaativat leikkaukset siirtyvät joistakin keskussairaaloista kokonaan pois, päivystämiseen tarvittavan lääkärimäärän rekrytoiminen vaikeutuu ja erikoisalapäivystäminen saattaa käydä mahdottomaksi. Tämä johtaa kierteeseen, joka vähitellen lopettaa keskussairaalan.”

Pihlajamäki mainitsi myös oman kotimaakuntani Kanta-Hämeen kollegansa ja viittasi hänen puheenvuoroonsa samasta asiasta. Pihlajamäki kertoi Kanta-Hämeen kollegansa käyttäneen tästä asiasta väkevän puheenvuoron: ”Hän kiinnitti huomiot siihen, että asiakirjojen mukaan ei-laajasti päivystävien sairaloiden rooliksi on ajateltu tavanomaisten terveysongelmien ratkominen. Tavainomaisten terveysongelmien (päänsäryt, lihaskivut, pienet haavat, flunssat, erilaiset pienet infektiot jne. mitä ainakin itse ajattelisin tavanomaisina terveysongelmina) ratkominen ei todellakaan ole erikoissairaanhoitoa. ERVA:ssa kiinnitimme huomiota siihen, että jos halutaan, että kaikki nykyiset keskussairaalat jatkavat erikoissairaanhoidon päivystävinä sairaaloina, keskittämisen kautta ei pitäisi niitä saattaa mahdottomaan tilanteeseen. Riittävän laaja päivystys on kuitenkin kansalaisten perusturvallisuuden ydintä.”

Pihlajamäki jatkoi kuitenkin, että ”Leikkaustoimintojen jonkun tasoisella keskittämisellä on vankat ja näyttöön perustuvat perusteet: kun tarkastellaan kokonaisuuksia, sellaiset yksiköt, joissa määrättyä leikkausta tehdään paljon, saadaan laadullisesti parempia tuloksia sekä myös edullisemmat yksikkökustannukset.”

Tästä voi lukaista tuon koko keskittämisasetuksen. Mutta ystäväni ja kollegani Ben Zyskowiczin sanoin tämä ei siis taida olla sitä ideologista keskittämistä, mistä keskusta muita puolueita aina on syyttämässä. Vai onko tämä kuitenkin ihan sitä samaa väistämätöntä mitä tapahtuu, on hallituksessa keskusta tai ei ole? Ainakin keskustan ollessa hallituksessa näin tapahtuu.

Ottamatta sen enempää kantaa itse asiaan niin tämä nyt vain esimerkkinä siitä, miten joskus tupailloissa ja julkisuudessa muutenkin puhutaan toista ja arjessa tehdään toista.

Ja toisaalta joskus mietityttää, kun samat henkilöt jotka poliittisista syistä jyräsivät läpi 18 maakuntahallinnon aluetta vastoin yhdenkään asiantuntijan tukea huutavat valikoitujen asiantuntijoiden perään esimerkiksi terveyspalveluiden valinnanvapauden kohdalla. Asiantuntijoita kuunnellaan ja siis valikoidusti kuunnellaan, mutta vain valikoidustikin, silloin kun ne tukevat omia tavoitteita ja pyrkimyksiä.

Politiikaksikin sitä taitaa osa kutsua.

Timo Heinonen

Timo Heinonen

Timo Heinonen on kokoomuksen kansanedustaja.

Kommentit