Havainnekuva Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelihankkeesta. LEHTIKUVA / HANDOUT / FINESTBAY AREA DEVELOPMENT

Epäily Tallinna-tunnelista: ”Täysin epärealistinen”

Osmo Soininvaaran mukaan tunnelin käyttömäärät tuskin yltäisivät tavoitteeseen 50 euron lippuhinnalla.

Entinen vihreiden pitkäaikainen poliitikko ja ministeri Osmo Soininvaara hämmästelee liikemies Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihankkeen taustalla olevia kannattavuuslaskelmia.

– Olin vähän yllättynyt, kun hankkeeseen löytyi löyhä lupaus 15 miljardin euron pääomasta. Se ei tietenkään ole 15 miljardin euron lahjoitus, vaan sijoitus, jolle halutaan tuottoa. Se sai minut vähän huolestumaan siitä, mitä tunnelissa matkustaminen tulee maksamaan, Soininvaara kirjoittaa blogissaan.

Hän kertoo pitävänsä arviota 51 miljoonasta vuosittaisesta matkasta 50 euron hintaan ”täysin epärealistisena”.

– Tuo 50 miljoonaa matkaa on realistinen, jos matka maksaa yhtä vähän kuin HSL-liikenteessä. Jos yhdensuuntaisen lipun hinta on 50 euroa, kannattaa matkustajamäärää verrata lentoliikenteen matkustajamääriin. Matkustajia tulee korkeintaan muutama miljoona, jos sitäkään, Soininvaara sanoo.

Valitusprosessien vuoksi on lisäksi epätodennäköistä, että liikennöinti päästäisiin aloittamaan suunnitelman mukaisesti vuonna 2024. Soininvaara huomauttaa, ettei suunnitelmassa Suomenlahdelle syntyvä viidenkymmenen tuhannen asukkaan keinosaari olisi myöskään luvituksen kannalta ”ihan pikkujuttu”.

– Eikö se muuttaisi jopa aluevesirajaa, Osmo Soininvaara kysyy.

50 miljardin ylijäämä vuoteen 2050 mennessä

Ex-ministerin mukaan on kyseenalaista, löytyisikö tunnelissa tehdylle matkalle sellaista hintaa, että koko projekti olisi liiketaloudellisesti kannattava.

– Samalla kun se on mielestäni ehdottomasti kannattava yhteiskunnallisesti. Mutta jos tunnelista halutaan saada koko hyöty irti, matkalipun on oltava halpa ja se taas edellyttää rahoitusta julkisista rahoista, Osmo Soininvaara kirjoittaa.

– Huomaan laskelmista, että kiinalaisille rahoittajille on luvattu 50 miljardin euron ylijäämää vuoteen 2050 mennessä. Vaikea uskoa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt