Sinisten kansanedustaja Kari Kulmala käsittelee kirjallisessa kysymyksessään uutta tieliikennelakia, jossa otetaan käyttöön liikennevirhemaksu. Sen saa ylinopeudesta enintään 20 km/h ylityksiin asti. Tätä suuremmat ylinopeudet käsitellään rikoslain perusteella.
– Se tarkoittaa, että osa näistä nopeuden ylityksistä saattaa jäädä kokonaan seuraamuksitta, Kari Kulmala toteaa.
Hän viittaa käytäntöön, ettei liikennerikkomuksesta ole rikoslain perusteella rangaistu, jos ”tienkäyttäjän menettely on ollut omiaan aiheuttamaan vain vähäistä vaaraa”.
– Hiukan suurempi ylinopeus kuin 20 km/h saatetaan hyvinkin tulkita vain vähäistä vaaraa aiheuttavaksi rikkomukseksi, jos olosuhteet ovat hyvät ja liikennettä on vähän tai ei ollenkaan. Silloin siitä ei uuden tieliikennelain voimaan tultua voitaisi määrätä sen enempää sakkorangaistusta kuin liikennevirhemaksuakaan. Pienemmästä ylinopeudesta samassa tilanteessa tulisi kuitenkin varmasti liikennevirhemaksu, Kulmala selvittää.
– Mielestäni ei voi olla niin, että pienestä ylinopeudesta tulee automaattisesti rangaistus ja isommasta ei. Se ei ole maalaisjärjen mukaista toimintaa, enkä voi sitä ammatikseni liikennettä valvoneena poliisina ja kansanedustajana hyväksyä.
Kansanedustaja kysyy ”onko hallitus huomioinut, että osa isommista liikennerikkomuksista jää jatkossa ilman rangaistusta ja pitääkö hallitus tätä menettelytapaa sopivana ja onko hallituksen tarkoituksena vielä tarkentaa tieliikennelakia tältä osin esimerkiksi asetuksella?”.