Verkkouutiset

Entä kun auton avaimen paristo loppuu kovalla pakkasella?

Kylmiin säihin pitää varautua monella tavalla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pakkasten kiristyminen näkyy Autoliiton mukaan myös heille tulevien avustuspuheluiden määrässä.

– Akkuongelmat, ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen ovat yleisimpiä pakkasten aiheuttamia syitä siihen, että meidät kutsutaan paikalle. Myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen luettelee tiedotteessa.

Matkan keskeytymiset voi välttää pienellä ennakkovarautumisella ja huolenpidolla. Akku kannattaa tarkastaa ja vaihdattaa ennen ongelmien ilmenemistä. Akun toimintavarmuutta voi parantaa myös ylläpitolaturilla tai jälkiasenteisella akkulämmittimellä.

– Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo mukavuutta ja vaivattomuutta pakkasaamuihin, mutta sekin käyttää akusta virtaa. Autolla tulisikin ajaa lisälämmittimen käytön jälkeen vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtisi latautua, tai käyttää ylläpitolaturia.

– Pelkkien lyhyiden matkojen ajamista kannattaa joka tapauksessa välttää. Esimerkiksi dieselautojen hiukkassuodatin puhdistuu vasta pidemmässä maantieajossa. Jos suodatin tukkeutuu, edessä voi olla kallis huolto, Oksanen sanoo.

Talvikeleillä auton polttoainesäiliötä ei pidä ajaa aivan tyhjäksi. Tyhjään tankkiin kondensoituu vettä, mikä voi jäätyessään aiheuttaa ongelmia. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei myöskään toimi, jos tankissa ei ole riittävästi polttoainetta.

Pakkasella auto kylmenee nopeasti, jos moottori sammuu.

– Lämmintä vaatetta kannattaa olla aina mukana, vaikka olisi menossa vain töihin toimistolle. Autossa on oltava heijastinliivit jokaiselle matkustajalle siltä varalta, että autosta pitää nousta ulos. Jos auto jää tienvarteen, pitää varoituskolmio jaksaa viedä riittävän etäälle autosta varoittamaan takaa tulijoita, Oksanen luettelee.

– Ja tietenkin puhelimessa pitää olla virtaa ja tallennettuna avustusnumero, josta apua voi tilata paikalle.

Alla olevasta Autoliiton ohjevideosta näkee, miten toimia kauko-ohjainavaimen pariston loppuessa. Paristo kannattaa vaihtaa säännöllisesti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)