Veronmaksajain keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola on julkaissut Twitterissä alla näkyvän kuvan AB-vyöhykkeen joukkoliikenteen lipusta sekä taksisovelluksen tarjoamasta hinnasta matkalle Helsingin Siltasaarenkadulta Mannerheimintielle.
Joukkoliikennelipun hinnaksi tulisi 2,80 euroa ja taksimatkan 3,20 euroa.
– Onhan @HSL_HRT nyt vielä hitusen halvempi kuin taksi yhdelle henkilölle, mutta toisella pääsee ovelta ovelle nopeammin, Kirkko-Jaakkola toteaa.
SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kommentoi julkaisua toteamalla, että taksin hinta tuskin on liiketaloudellisesti kestävällä pohjalla.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki vastaa, että hinnoilla tuskin ehtii miljonääriksi.
– Mutta toisaalta, jos ei tarvitse maksaa sotu-maksuja ja rajavero on lähellä nollaa, niin saattaa kannattaa heittää pari kierrosta, hän sanoo.
Mikael Kirkko-Jaakkolan mukaan asiakkaan maksamasta hinnasta ei suoraan voi tehdä johtopäätöstä, että kuskille ei makseta juuri mitään.
– Käsittääkseni alustan (kuten monen muunkaan vastaavan) liiketaloudellinen kannattavuus ei perustu tuloksen tekemiseen tällä hetkellä, hän jatkaa.
Ilkka Kaukoranta vastaa pitävänsä uutta taloutta, jossa liiketaloudellinen kannattavuus ei perustu tuloksen tekemiseen, mielenkiintoisena ilmiönä.
– Toki kuluttajan kannalta myönteinen, ainakin niin kauan kuin kärsivälliset sijoittajat viitsivät subventoida kuluttajien saamat palvelut, Kaukoranta toteaa.
Mikael Kirkko-Jaakkola pohtii sarkastisesti, onko kyse ehkä ”toivotusta uudentyyppisestä kapitalismista, jossa ei tavoitella voiton maksimointia vaan yhteistä hyvää”.
Onhan @HSL_HRT nyt vielä hitusen halvempi kuin taksi yhdelle henkilölle, mutta toisella pääsee ovelta ovelle nopeammin. pic.twitter.com/WRbQJ3XbF6
— Mikael Kirkko-Jaakkola (@veroekonomisti) February 19, 2020
Ei siinä varmastikaan miljonääriksi ehdi.
Mutta toisaalta jos ei tarvitse maksaa sotu-maksuja ja rajavero on lähellä nollaa, niin saattaa kannattaa heittää pari kierrosta.
— Mauri Kotamäki (@Mau_And) February 19, 2020
Tuosta asiakkaan maksamasta hinnasta ei suoraan voi tehdä johtopäätöstä, että kuskille ei makseta juuri mitään. Käsittääkseni alustan (kuten monen muunkaan vastaavan) liiketaloudellinen kannattavuus ei perustu tuloksen tekemiseen tällä hetkellä.
— Mikael Kirkko-Jaakkola (@veroekonomisti) February 20, 2020
Ehkä tämä on nyt sitä toivottua uudentyyppistä kapitalismia, jossa ei tavoitella voiton maksimointia vaan yhteistä hyvää. 😇
— Mikael Kirkko-Jaakkola (@veroekonomisti) February 20, 2020