Verkkouutiset

Ekonomisti: Polttomoottoriautojen arvo romahtaa pian

Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ekonomisti Sanna Kurronen patistaa päättäjiä kertomaan avoimesti, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.

Hänen mukaansa kansalaisten alla olevien autojen arvo romahtaa kohta.

– Autonvalmistajat ovat rehellisiä ja kertovat hyvissä ajoin suunnitelmistaan ajaa alas polttomoottoriautojen tuotanto, EVAn ekonomisti Sanna Kurronen kirjoittaa blogissaan.

Viimeisimpänä General Motors ilmoitti, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla enää vuoden 2035 jälkeen.

EVAn ekonomisti Sanna Kurronen. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA

Esimerkiksi Norjassa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu näillä näkymin 2025. Pariisista bensiini- ja dieselautot halutaan pois vuoteen 2030 mennessä, ja myös monet muut kaupungit Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa suunnittelevat samaa.

– Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa, mutta se tarkoittaa, että niiden arvo sukeltaa. Siis myös sen polttomoottoriauton, jolla sinä ajat, Kurronen varoittaa.

Hinnat romahtavat

Vaikka Suomessa tuskin polttomoottoriautoja kielletään, sellaisten myyjiä on todennäköisesti vuonna 2030 paljon enemmän kuin ostajia.

– Hinnat romahtavat, Kurronen ennakoi.

Kurrosen mukaan sähköautot voivat yleistyä Suomessa huomattavasti nopeammin kuin nyt arvellaan, mutta sitä varten tarvitaan voimakasta latausinfrastruktuurin vahvistamista.

– Tutkitusti järkevä tapa edistää sähköautoilua on panostaa alkuvaiheessa myös julkisia varoja latausinfrastruktuuriin. Erityisesti suurteholatureiden kattavuutta pitää parantaa merkittävästi, jotta koko maan henkilöautoliikenne voidaan sähköistää.

Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä.

– Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä, Kurronen toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)