Eduskunta hyväksyi postilain muutoksen vuonna 2016, jolloin siirryttiin valtioneuvoston myöntämistä postitoimiluvista ilmoituksenvaraiseen postitoimintaan. LEHTIKUVA / TIMO JAAKONAHO

Eikö koronakirje tullut perille? Syy ei ehkä ollutkaan Postin

Kansanedustajien mukaan moni ei tiedä, että postia jakavat muutkin yritykset.

Kokoomuksen kansanedustajat Mia Laiho ja Kari Tolvanen ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen koskien postia jakavien yritysten lähetystunnuksien merkintöjä ja valvontaa.

Kansanedustajien mukaan Posti jakaa joka vuosi yli 110 000 muiden postinjakelijoiden virheellisesti jaettuja kirjeitä. Tämä johtuu siitä, että vuodesta 2016 alkaen postia ovat saaneet jakaa muutkin yritykset. Yksityisiä toimijoita on yhteensä 16.

Niiden merkinnät ovat edustajien mukaan kuitenkin puutteellisia ja lain valvonta on laiminlyöty.

– Tämä on haitallista Postin maineelle, ja lisää myös veronmaksajien kustannuksia, kun valtion Posti hoitaa muiden yrittäjien jakeluvirheet, Tolvanen sanoo tiedotteessa.

Hyvä esimerkki puutteista liittyy edustajien mukaan THL:n koronakirjeeseen.

– STM ja THL laittoivat kirjeen jakeluun 3. huhtikuuta ja sen oli määrä olla perillä 9. huhtikuuta mennessä. Valtavan julkisuuden saanutta kirjettä odotti moni. Pettymykseksi kirje saapui suureen osaan kotitalouksista jopa vasta toukokuun puolella, osalle ei lainkaan. Harva kuitenkaan tiesi, että noin kolmesta miljoonasta koronakirjeen jakelusta vastasi aivan muut yritykset. Posti jakoi vain hyvin pienen määrän vain 400 000 kpl eli 7,5 % jaetuista kirjeistä, edustajat toteavat tiedotteessaan.

– Näin tärkeiden postien jakelussa ei voida sallia virheitä. Meillä on Suomessa ihmisiä, jotka eivät hae itse verkosta tietoa ja joille kirjeitse tuleva viranomaistieto on tärkeä. Se, että koronakirje seikkaili kuukauden ennen kuin päätyi ihmisten koteihin, on vallitsevan epidemian aikana vakava virhe, Laiho sanoo.

Traficom ylläpitää postitoimintarekisteriä. Edustajien mukaan viraston verkkosivuilla oleva informaatio on kuitenkin puutteellinen. Traficom ei esimerkiksi kerro eri jakeluyhtiöiden toimialueita.

– Jos alueellinen tieto on jo kerätty Traficomille, niin ihmettelemme suuresti, miksei se saavuta kansalaisia, edustajat ihmettelevät.

–  Liikenne- ja viestintäministeriön tulee huolehtia siitä, ettei koronakirjeen kaltaisia ongelmia enää synny ja että postilain edellyttämät merkinnät postia jakavista yhtiöistä on merkitty posteihin asianmukaisella tavalla.

Jakeluyrityksen ei ole tarvinnut olla postitoimintarekisterissä

Postin kilpailija Jakeluyhtiö Suomi oy:stä kommentoidaan koronakirjeisiin liittyvää epäselvyyttä. Jakeluyhtiön toimitusjohtaja Marko Toivari viestittää Verkkouutisille, ettei koronakirjettä jaettu osoitteellisena postina, joten jakeluyrityksen ei ole tarvinnut edes olla postitoimintarekisterissä. Hänen mukaansa koronakirjeen tapauksessa kyse on todennäköisesti ollut tällaisesta rekisteriin kuulumattomasta yrityksestä.

– Ainakaan meidän verkostomme ei ko. kirjettä ole jakanut, toimitusjohtaja Marko Toivari toteaa.

Toivarin mukaan Jakeluyhtiö Suomi ei jaa postia, jossa ei ole asianmukaista postiyrityksen merkintää. Hän huomauttaa, että vaikka osa kirjeistä palautuu vastaanottajilta Postin verkon kautta, siitä maksetaan Postille 1,35 euron korvaus kirjettä kohden. Näin ollen virheet eivät Toivarin mukaan mene veronmaksajien piikkiin.

– Maksamme Postille jokaisesta heidän verkkonsa kautta meille palautuneesta kirjeestä heidän julkisen hinnastonsa mukaisen hinnan, hän sanoo.

– Nopeasti laskettuna tuosta tulee yhteensä melkein postimerkillisen kirjeen hinta ja moninkertainen yrityspostin hintoihin nähden. Nämä palautuvat kirjeet toimitetaan kaikki meidän toimipisteeseemme Vantaalla, joten jakelun kustannus on Postille huomattavan paljon edullisempi kuin postimerkillisten kirjeiden tapauksessa. Väittäisin tämän olevan Postille erittäinkin kannattavaa liiketoimintaa.

MUOKATTU 4.6.2020 klo 14:25: Lisätty Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtajan kommentit

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt