Eduskunnassa keskusteltiin kevytautoista, jotka tulevat parantamaan nuorten liikenneturvallisuutta ja liikkumismahdollisuuksia. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Eduskunnan haaveauto kulkee aikuisella normaalisti, nuorella 60 km/h

Täysistunnossa puhuttiin kevytautojen tulosta.

Eduskunnan täysistunnossa käsiteltiin ajoneuvolain ja ajokorttilain muuttamista. Hallituksen esitys tuo T-ajoneuvoluokan ajoneuvoryhmän eli kevytauton, joita ovat nopeudeltaan 45 kilometriin tunnissa rajoitetut ajoneuvot. Niitä voivat kuljettaa 15 vuoden ikäiset, joilla on AM-luokan ajo-oikeus.

Sopivaa maksiminopeutta punnitaan vielä valiokuntakäsittelyssä. Muun muassa keskustan Markku Pakkanen kysyi, voitaisiinko se nostaa 60 kilometriin tunnissa.

Kansanedustajat puhuivat paljon autojen turvallisuudesta. Vihreiden Pekka Haavisto toivoi, että eduskunta katsoo asiaa nimenomaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja ottaa samaan aikaan ympäristökysymykset vakavasti.

Vihreiden ryhmäjohtaja Krista Mikkonen sanoi olevansa huolissaan siitä, miten esitys vie liikenteen kehittämistä ”aivan toiseen suuntaan” jakamistaloudesta ja joukkoliikenteestä.

– Mitä tämä tulee tarkoittamaan meidän liikenteen päästöjen näkökulmasta, koska onhan selvä, että kun autoja tulee lisää tielle, niin myös päästöt lisääntyvät? Itselläni on suuri huoli joukkoliikenteen kehittämisestä niillä alueilla, missä se nyt jo on vähäistä. Tämän jälkeen kannusteet vähenevät, jos osa joukkoliikenteen tarvitsijoista sitten turvautuu tähän omaan autoonsa, Krista Mikkonen sanoi.

Kokoomuksen Jukka Kopra sanoi kokoomuksen Kalle Jokisen tuoneen jo 2013 eduskuntasalissa ilmoille ajatuksen kevytautoista. Myös Kopra kannatti rajoitukseksi 60 km/h.

Sinisten Simon Elo sanoi erityisesti maaseudulla nuorten liikkumismahdollisuuksien helpottuvan. Hän totesi ”näin pohjoisespoolaisena, Kehä kolmosen ulkopuolelta tulevana – helsinkiläisten mielestä maaseutulaisena – että kyllä se meilläkin helpottuu”.

– Ensimmäinen espoolainen, joka sanoo asuvansa maalla, kokoomuksen Ben Zyskowicz ihmetteli.

Kokoomuksen Timo Heinonen maalasi haaveen. Siinä autossa on Ford MyKey -järjestelmän tapaan hänen lapselleen oma avain, joka rajaa nopeuden 45 km/h:een tai 60/km/h:een. Aikuisilla on toiset avaimet, jotka saavat saman auton kulkemaan normaalia nopeutta.

– Tämä olisi varmasti esitys, joka kelpaisi myös esitystä ehkä ainoina kritisoineille vihreille, sillä tällä tavalla me voisimme aidosti vähentää autojen määrää, kun perheelle riittäisikin toiseksi autoksi auto, jota voisi käyttää nuori mutta myös isä mennessään kauppareissulle. Äiti voi mennä sitten sillä autolla, joka menee kovempaa, käymään jossain muualla, ja näin perhe voisi tulla toimeen esimerkiksi kahdella autolla järkevällä tavalla, Timo Heinonen totesi.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt