Verkkouutiset

Demokratia on opettajankoulutuksen marginaalia

Demokratiakasvatuksen hidas juurtuminen opettajankoulutukseen huolettaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Demokratia ja demokratiakasvatus ovat eurooppalaisen opettajankoulutuksen marginaalia.

Tähän tulokseen tulivat kahdeksan eurooppalaisen maan demokratiakasvatuksen tutkijat teoksessa Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in Europe.

– Vaikka koulutuspoliittisesti demokratian kehittämistä koulutusjärjestelmän avulla pidetään kaikissa maissa keskeisenä tavoitteena, kauniit sanat eivät yllä käytäntöön, toteaa yksi kirjan toimittajista, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen lehtori Matti Rautiainen tiedotteessa.

Kirjassa opettajankoulutuksen tilaa tarkasteltiin paitsi maittain, myös suhteessa Euroopan neuvoston määrittelemiin demokratiakulttuurin kompetensseihin.

– Demokratian hidas juurtuminen opettajankoulutukseen herättää kysymyksen, kuinka hyvin opettajankoulutus reagoi demokratian uhkiin tai uuteen aktivismiin, jota ilmastonmuutoksen vastainen toiminta synnyttää. Vastaus on, todella huonosti, Rautiainen toteaa.

Rautiaisen mukaan on tunnettua, että opettajankoulutukseen kohdistuvat toiveet ovat ylitsevuotava tynnyri, joka ei koskaan tyydytä kaikkia. Demokraattisten yhteiskuntien kehittämisen kannalta on elintärkeää, että opettajankoulutus tukee sitä.

Hänen mielestään valonpilkkuja kirjassa luovat ruohonjuuritason kokeilut, jotka tosin ovat enemmän yksittäisten opettajankouluttajien toimintaa kuin instituutioiden omaksumaa kulttuuria.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)