X
SULJE MAINOS
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

”Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan”

Keskusta suhtautuu kriittisesti Black Fridayn kaltaisiin kampanjoihin, sanoo Riikka Pakarinen.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä niiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan.

– Median ja mainostajien tulee kantaa enemmän vastuuta ympäristöllisestä kestävyydestä ja kohtuullisemmasta, paremmasta kuluttamisesta, hän sanoo.

Pakarisen mukaan keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu muun muassa vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.

– Tavaraa palvovaa kerskakulutusta on yksiselitteisesti vähennettävä ja kuluttamisesta on tehtävä kokonaisuudessaan kestävämpää sekä kohtuullisempaa, Pakarinen sanoo.

Hänen mukaansa se on suomalaisella tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnalla mahdollista toteuttaa tavalla, jolla on myös positiivinen vaikutusta vientituloihimme.

– Suomessa on laajalti kotimaista osaamista luovan talouden ja palvelutuotannon aloilla, jotka tukevat kulutuksen kohtuullistamisessa sekä samalla luovat työpaikkoja ja vahvistavat kotimaista yrittäjyyttä Suomessa, toteaa Pakarinen.

– Luomalla kestävään kehitykseen pohjaavia teknologisia, biotaloudellisia sekä esimerkiksi IT-alan innovaatioita, on mahdollista vaikuttaa niin ilmastonmuutokseen kuin alati kasvavien jätemäärienkin torjuntaan niin meillä kuin maailmallakin. Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan, sanoo Pakarinen.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt