Verkkouutiset

Tuotteiden hintoja hintaseuranta.fi -sivustolla 26. marrakuuta 2020. Kansainvälinen ostoskampanja Black Friday saa suomalaisetkin vinguttamaan maksukorttejaan, vaikkeivät alennukset todellisuudessa olisi lainkaan poikkeuksellisia. LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO

Black Fridayn alennusprosentteja luodaan myös keinotekoisesti

Hintaoppaan mukaan viime vuoden tarjouksista joka kymmenes oli keinotekoinen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suurta ostospäivää Black Fridayta vietetään perjantaina 26. marraskuuta. Moni toivoo löytävänsä silloin etsimiään tuotteita hyvään hintaan tai ostavansa joululahjoja jo ennakkoon.

Hintaoppaan ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat keskimäärin 26 prosentin alennuksia, mutta todellisuudessa 400[nbsp]000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayna myydyn tuotteen hinnat laskivat keskimäärin neljällä prosentilla.

Yleisesti hintojen vaihtelu kiihtyy todella merkittävästi Black Weekin aikana esimerkiksi lokakuuhun verrattuna. Suurelta kuulostavia alennusprosentteja luodaan myös keinotekoisesti.

Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin ensin 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja laskettiin sitten Black Fridayksi.

– Näissä tapauksissa alennushintaa verrataan korotettuun hintaan, mikä saa alennuksen kuulostamaan isommalta kuin se todellisuudessa on. Alennusprosenttien sijaan kuluttajien kannattaakin verrata tuotteen hintaa muiden kauppojen hintoihin sekä tarkistaa tuotteen hintahistoria ja hinnanvaihtelut välttääkseen valealennuksia, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Kuluttajat ovat myös tästä tietoisia, sillä tutkimukseen vastanneista 64 prosenttia ei luota lainkaan tai juurikaan Black Friday -alennuksiin ja hintoihin.

Vastaajista 35 prosenttia on puolestaan kokenut tulleensa huijatuksi suurina alennusmyyntipäivinä tai huomanneensa jälkikäteen, että tarjous ei ollutkaan aito tai hinta erityisen edullinen.

Myös ympäristötietoisuus kasvaa kuluttajien keskuudessa vuosi vuodelta. Kolmannes suomalaisista (30 %) harkitsee jättävänsä ostosten teon väliin Black Fridayna kestävyys- ja ympäristösyiden takia, kun viime vuonna samaa harkitsi neljännes vastaajista.

Naiset ovat ostoksilla miehiä ympäristötietoisempia, sillä heistä 37 prosenttia harkitsee jättävänsä ostokset väliin, kun miehillä vastaava luku on 23 prosenttia.

Black Friday on kaikesta huolimatta muihin suosittuihin alepäiviin verrattuna vuoden halvin ostospäivä. Esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti oli 2,4 ja sinkkupäivänä 0,6, kun Black Fridayna se oli neljä prosenttia.

Viime vuonna kolmanneksella tuotteista (34 %) hinta laski Black Fridayna, mutta viidenneksellä tuotteista (22 %) hinnat nousivat verrattuna marraskuun alkuun. Tuotteista 17 prosentilla hinta laski yli kymmenen prosentilla ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennus oli -23 prosenttia.

– Vaikka Black Fridayna löytyy hyviäkin tarjouksia, kaikki ei ole silloin edullisempaa. Pieni keskimääräinen alennusprosentti selittyy sillä, että vaikka kolmanneksella tuotteista hinta laski, niin joka viidettä tuotetta sai Black Fridayta edullisempaan hintaan marraskuun alussa. Hintavertailu on suurina alennuspäivinä erityisen tärkeää, Matinvesi-Bassett selittää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)