Kauppatieteiden tohtori Björn Wahlroos sanoo, ettei hänellä ole yksinkertaista kantaa siihen, miten liikenteen päästöjä pitäisi vähentää.
Hänen mukaansa finanssiteoria, markkinatalous ja kansantaloustiede antavat ainakin yhden ehdotuksen.
– Kun joudumme rakentamaan suuria liikenneväyliä, jotka ovat myös yksityishenkilöiden eikä vain ammattiliikenteen käytössä, niin ehkä niitä voisi vähän enemmän Suomessakin harkita rakennettavaksi mallilla, jossa käyttäjät maksavat niistä, Björn Wahlroos sanoi Verkkouutisille Hankenin Principles of Wealth Management -verkkokurssin lehdistötilaisuudessa.
Wahlroosin mukaan käyttömaksuille on uusia teknologisia ratkaisuja, jotka ovat hyvinkin käytännöllisiä ja edullisia.
– Tällöin syntyy miellyttävä sivutuote, että hinnoittelemalla väyliä me voimme panna mukaan hintaan elementin, joka vastaa taloudellisia ulkoisvaikutuksia, jotka esimerkiksi päästöistä seuraavat.
Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Keinoiksi on julkisessa keskustelussa ehdotettu muun muassa polttoaineiden hinnankorotusta, kilometriveroa ja autoveron poistoa.