Raimo Ilaskiven mukaan raportti merkitsee "kylmää iskua nykyisen talousjärjestelmän poskelle". LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

”Bensiinikiintiö olisi paluu sota-ajan säännöstelyyn”

Raimo Ilaskivi pelkää esitettyjen rajoitusten johtavan kansalaisten elintason suhteelliseen laskuun.

Kokoomuksen entinen presidenttiehdokas Raimo Ilaskivi arvostelee päästövähennyksiin liittyviä ylilyöntejä.

Hän viittaa liikenne- ja viestintäministeriön tilaamaan raporttiin, jossa polttoaineille esitettiin uutta myyntilupajärjestelmää. Jakelijoiden olisi jatkossa ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa.

Lupien määrä vähenisi vähitellen niin, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Raimo Ilaskivi toteaa, että malli olisi byrokratialtaan huomattavasti raskaampi kuin esimerkiksi polttoaineveron korottaminen.

– Bensiini- ja dieselveronkorotus on yksinkertainen hallinnollinen toimenpide, tarvittaessa vaikka yli yön aikaansaatava. Raportin puittessa sen sijaan voidaan toimia vain luomalla uusia hallinnollisia päätöksenteko-, toimeenpano- ja valvontaportaita, Ilaskivi kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.

– Ne maksavat ja ne vievät uskottavuutta järjestelmän kustannustehokkuudelta varsinkin, kun byrokratialla on taipumus itse kasvattaa itseään. Kiintiöjohtaja, huutokauppajohtaja, ylireviisori ja niin edelleen – ja kaikille sitten omat virkakuntansa.

Hän kehottaa ”mallioppilaana” esiintyvää Suomea huomioimaan myös omien voimavarojensa rajallisuus. Merkittävät ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa vain koko maailmantaloutta koskevan politiikan kautta.

– Ellei tätä tunnusteta, sivuseurauksena oman maamme kannalta saattaa olla kilpailukykymme heikkeneminen ja sitä kautta myös kansalaistemme elintason suhteellinen lasku, Raimo Ilaskivi kirjoittaa.

Ilaskiven mukaan tutkijoiden esittämä malli tarkoittaisi paluuta toisen maailmansodan aikaiseen jakelusäännöstelyyn.

– Ja jos raportin ehdotuksille nyt annetaan pikkusormi, seuraavana portaana saattaakin sitten kontrollin tehokkuuden nimissä olla ostokorttitalous. Viedään koko käsi! Yhteiskunnassa, joka koettaa korostaa erilaisia markkinatalouden etuja ja vapaan kilpailun merkitystä, raportti merkitsee kylmää iskua nykyisen talousjärjestelmämme poskelle, Ilaskivi sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt