Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia myös liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille, tiemerkeille ja kunnossapidolle. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Autonomisia perheautoja ei vielä lähivuosina näy liikenteessä

Mitä syvemmälle kehitystyössä sukelletaan, sitä enemmän haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat.

Täysin autonomiseen liikenteeseen on Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan vielä matkaa.

– Liikenteen sähköistyminen ja autonomisten autojen kehitystyö ovat tämän vuosikymmenen aikana yli kaksinkertaistaneet eurooppalaisen autoteollisuuden vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit noin 60 miljardiin euroon. Tästä huolimatta matka täysin autonomiseen liikenteeseen on vielä pitkä, sillä mitä syvemmälle kohti täydellistä autonomiaa kehitystyössä sukellamme, sitä enemmän uusia, ratkaisua vaativia haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat, Kallio toteaa tiedotteessa.

Hänen mukaansa mielikuvan maalaaminen jo lähivuosina markkinoille tulevasta edullisesta perheautosta, jossa kuljettaja voi siirtyä matkustajaksi, kertoo asiantuntemattomuudesta.

Lisäksi Suomen kannalta haasteena on infrastruktuurin laajuus. Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia infran ominaisuuksille, muun muassa liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille ja tiemerkinnöille sekä kunnossapidolle.

Kallio muistuttaa myös, että ajoneuvojen keskinäinen verkottuminen tuo mukanaan myös tietoturvallisuuteen liittyviä haasteita. Siksi on tärkeää, että autosta, siihen verkottuneista mobiililaitteista ja liikenteestä kerättävien tietojen hallintaa ja käyttöä säädellään siten, ettei auton käyttäjän tietoturvallisuus vaarannu.

Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA on laatinut tiekartan autonomisen liikenteen edistämistoimenpiteistä EU:ssa. Lainsäädännön lisäksi autonominen liikenne edellyttää merkittäviä investointeja fyysiseen ja digitaaliseen liikenneinfrastruktuuriin. Autonomisen liikenteen kehittäminen edellyttää myös verkottuneiden ajoneuvojen, älykkään infran ja tietojärjestelmien laajaa testaamista jo lähivuosina todellisissa liikenneolosuhteissa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt