Kiinassa riehuva koronavirusepidemia ja sitä seuranneet karanteenitoimet ovat iskeneet tuntuvasti maan talouteen.
Kiinalaisten henkilöautojen CPCA-järjestön tietojen mukaan automyynti laski helmikuun kahden ensimmäisen viikon aikana 92 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Myyntiluvut olivat hienoisessa laskussa jo vuonna 2019.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtavan ekonomisti Sami Pakarisen mukaan ongelmat voivat heijastua myös Eurooppaan.
– Aikamoista! Kiinassa automyynti romahtanut koronaviruksen myötä. Saapa nähdä, miten ongelmat heijastuvat aikanaan Kiinan virallisiin BKT-lukuihin. Automyynnin kehitys ei lupaa hyvää Saksan autoteollisuudellekaan. Ongelmat jatkuvat, Pakarinen kirjoittaa Twitterissä.
Hän huomauttaa, että joidenkin indikaattorien mukaan lasku olisi loivenemassa Saksassa. Koronaviruksen vaikutus ei tosin vielä näy kaikissa tilastoissa.
Helsingin yliopiston taloustieteen dosentti Tuomas Malisen arvio tilanteesta on vielä synkempi.
– Millekään joulukuun tai tammikuun talousluvulle ei pidä antaa juuri mitään painoarvoa nyt. Kaikki muuttuu tässä kuussa radikaalisti, Malinen toteaa.
Aikamoista! Kiinassa automyynti romahtanut koronaviruksen myötä. Saapa nähdä, miten ongelmat heijastuvat aikanaan Kiinan virallisiin BKT-lukuihin. Automyynnin kehitys ei lupaa hyvää Saksan autoteollisuudellekaan. Ongelmat jatkuvat. pic.twitter.com/uXFw69Pba3
— Sami Pakarinen (@SaPakarinen) February 21, 2020
Millekään joulukuun/tammikuun talousluvulle ei pidä antaa juuri mitään painoarvoa nyt. Kaikki muuttuu tässä kuussa radikaalisti.
— Tuomas Malinen (@mtmalinen) February 21, 2020