Verkkouutiset

Automainos herätti someraivon, syytetään woke-ilmiöstä

BMW:n uusi sähköauto kiistelee videolla vanhempaa sukupolvea edustavan mallin kanssa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Saksalaisen BMW-autoyhtiön uusi verkkomainos on kirvoittanut vihaista palautetta monilta autoilijoilta.

Osana CES 2021-näyttelyä julkaistussa mainoksessa nostetaan esiin uusien iX-sähköautojen iDrive-ajojärjestelmä. Videolla yhtiön uusi sähköauto kiistelee vanhempaa, vuoden 2001 7-sarjaa edustavan auton kanssa.

Molemmat ”puhuvat” amerikkalaisella aksentilla, mutta kärttyisältä ja vanhalta mieheltä kuulostavan 7-sarjan auton on katsottu viittaavan samalla auton kohdeyleisöön. Videolla vanhempi auto tyrmää uuden teknologian kirosanoin ja kuvailee sähköautoja leluiksi.

Uusi iX-sähköauto vihjaa naisäänellä, että ”bensapumppua liian pitkään haistelleen” auton ”aika on ohi”.

– Et tietenkään ymmärrä, on lähes mahdotonta puhua sukupolvellesi, uudempi malli sanoo.

Brittimediassa on huomautettu, että BMW:n 7-sarja on ollut käytössä maan poliisivoimilla ja ministereillä. Vihaista palautetta lähettäneet katsojat ovat nähneet mainoksen hyökkäyksenä suuria ikäluokkia ja ylipäätään vanhempia autoilijoita kohtaan. Osa on nähnyt videon osana niin sanottua woke-ilmiötä.

BMW huomautti tiedotteessa, ettei rajatuille markkinoille tarkoitettua videota ole julkaistu Britanniassa tai Yhdysvalloissa. Video on käytännössä maailmanlaajuisessa jakelussa, sillä se on julkaistu Twitterissä, Youtubessa ja BMW:n verkkosivuilla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)