Verkkouutiset

Autoliitto tyrmää päästöraportin: Seurauksia kotitalouksille ei selvitetty

Autoliitto jätti eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän raporttiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autoliitto on jättänyt eriävän mielipiteen tänään julkaistuun fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraporttiin. Liitto toteaa tiedotteessaan raportin suurimmaksi ongelmaksi puutteelliset vaikutusarvioinnit, jotka eivät anna tarpeeksi eväitä päätösten tueksi.

Autoliiton mukaan raportissa läpi käytyjen toimenpiteiden seurauksia kotitalouksien ja yritysten toimintaympäristöön ei ole selvitetty.

– Nyt on arvioitu ainoastaan eri keinojen päästövähennyspotentiaali, ja sitä, mitä vaikutuksia niillä on valtiontalouteen. Dynaamisia kokonaisvaikutuksia kansantalouteen ei ole juurikaan selvitetty, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Liitto pitää ongelmallisena myös sitä, että samaan aikaan fossiilittoman liikenteen työryhmän kanssa samojen asioiden parissa työskentelee valtiovarainministeriön verotyöryhmä ja parlamentaarinen Liikenne 12 -työryhmä. Kokonaistilanteen arvioinnin todetaan olevan mahdotonta, ellei näiden kaikkien työryhmien lopputulemia katsota yhtenä kokonaisuutena.

– Esimerkiksi tästä sopii tievero, josta tämä työryhmä toteaa ympäripyöreästi, ettei sen aika ole nyt, mutta samaan aikaan asiaa selvitetään valtiovarainministerin toimeksiannosta valtiovarainministeriön verotyöryhmässä, Pasi Nieminen sanoo.

Autoliiton mukaan keskeisiä keinoja siirtymässä fossiilittomaan liikenteeseen ovat biopolttoaineet, autokannan uudistumisen nopeuttaminen kannustimilla, latausinfran rakentamisen tukeminen, kaasu, vety ja synteettiset polttoaineet.

Kaikissa niissä maissa, joissa on edistytty keskimääräistä nopeammin liikenteen päästöjen vähentämisessä, on liiton mukaan taustalla merkittävä valtion suora- ja epäsuora taloudellinen tuki.

– Valtion täytyy itse arvioida ilmastonmuutoksen torjuntaan käytettävät resurssit ja hinta, minkä se on valmis maksamaan muutoksesta. Mikäli valtio pitää kiinni korkeasta liikenteen verotuksesta, niin kotitaloudet pitävät kiinni vanhoista autoistaan eikä päästötavoitteita ole mahdollista saavuttaa, Nieminen toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)