Verkkouutiset

Autoliitto ajokorttiuudistuksesta: Lisäjarrupoljinta ei vaadita missään muussa maassa

Autoliiton mielestä hallituksen ajokorttilakiesityksessä normien purku jäi puolitiehen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hallitus antoi torstaina eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä.

Autoliiton mielestä esityksessä on runsaasti hyviä uudistuksia, kuten kolmivaiheisuudesta luopuminen ja mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hyvää on myös se, että jäljelle jääviä pakollisia kursseja voisi antaa autokoulun sijasta tai lisäksi esimerkiksi koulu tai muu Trafin hyväksymä taho.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan hallitus on kuitenkin jättämässä normienpurun pahasti kesken sisällyttämällä opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen uuteenkin lakiin. Tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta.

– Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite. Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen, Nieminen epäilee.

Hän toteaa, että ”ilmeisesti Suomessa opettajat ja oppilaat ovat hallituksen mielestä niin paljon kyvyttömämpiä kuin missään muussa maassa, sillä Suomi on ainut maa maailmassa, jossa lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksessa käytettäviin autoihin vaaditaan”.

– Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Ruotsissa vain 10 prosenttia hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa. Ruotsi tutki opetuspolkimen tarvetta, mutta päätyi siihen johtopäätökseen, että pakolliselle lisäjarrupolkimelle ei ole tarvetta, Nieminen huomauttaa.

Hänen mukaansa hallituksen esitykseen sisältyvä mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy nyt merkittävästi.

– Käytännössä opetuslupaopetuksessa ajokorttia suorittavien nuorten ja heidän perheidensä kustannuksia lisäämällä parannetaan yksityisten autokoulujen hintakilpailukykyä. Lisäjarrupoljin on opetuslupaopetuksen kallein yksittäinen menoerä. Sen hankinta asennuksineen voi maksaa satoja euroja, Nieminen toteaa.

Lue myös: Ajokorttiuudistus: Tutkinnot vaativammiksi – uusien kuljettajien rikkomusseurantaa

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)