Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja ja entinen kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Tatu Rauhamäki toteaa Helsingin Uutisille, että vihreät käyttäytyy liikenneasioissa kuin Helsingin suurin puolue.
Vihreät ei esimerkiksi pidä keskustatunnelin toteutumista todennäköisenä.
– Keskustatunnelissa he uskovat, että demarit, jotka 2000-luvulla käänsivät (päätöksenteossa) takkinsa, pysyvät heidän kelkassaan, Rauhamäki sanoo.
Helsingin seudun kauppakamari otti tiistaina kantaa Helsingin liikennepolitiikkaan. Kauppakamarin mukaan sujuvan ajoneuvoliikenteen edellytyksiä on nakerrettu pääkaupunkiseudulla yksittäisillä päätöksillä selvittämättä niiden vaikutuksia.
Tällaisia ratkaisuja ovat olleet muun muassa yleiskaavan kaupunkibulevardit, Hämeentien sulkeminen läpiajoliikenteeltä, Laajasalon raitiotieyhteyden aiheuttamat muutokset Kaivokadulla, mahdolliseen kävelykeskustan laajentaminen ja ehdotus nopeusrajoitusten alentamisesta.
– Jonkun pitäisi tutkia yhdistetyt aikavaikutukset liikkumiseen ja hyöty–kustannussuhde, Rauhamäki toteaa.
Hän huomauttaa, että toimilla voi yhteensä olla tulos, jollaista ei osata ennakoida. Autolla liikkuvat tuovat Rauhamäen mukaan eniten rahaa keskutan liikkeisiin.