Liikennettä Hämeenlinnanväylällä Nurmijärven kohdalla. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Autoihin paikannuslaitteet? ”Kallis ja huolestuttava malli”

Keskustan veromalli perustuisi jonkinlaiseen ajamisen seurantaan.

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinosen mukaan keskusta vaikuttaa ajavan liikenteeseen verotusmallia, jossa maksut perustuisivat autojen paikantamiseen.

– Onko keskusta siis kuittaamassa satelliittipaikannusjärjestämän? Kallis ja huolestuttava malli, Heinonen tviittaa.

Kokoomusedustaja toteaa suoraan, että tällainen kehitys pitää pysäyttää.

– Onko keskusta oikeasti tässäkin antanut periksi? Pihtiputaan mummon Nissaaniin ja Taka-Hikiän vaarin Datsuniin järjestelmä maksaa auton arvoa enemmän ja myös vuosikustannukset enemmän kuin kauppareissun bensat, hän sanoo.

Timo Heinonen sanoo, ettei usko keskustan lopulta tukevan mallia.

– Meillä on paremmat keinotkin tukea maaseudun ja pitkien etäisyyksien autonkäyttöä. Tämä on kallis ja huolestuttava malli ja olen varma, että viimeistään [keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja] Antti Kurvinen 
tämän valmistelun pysäyttää.

Viime aikojen ulostulojen perusteella tämä vaikuttaa kuitenkin epätodennäköiseltä.

”Ei tyrmätä lonkalta”

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) nosti ajamisen seurantaan perustuvat maksut esiin pari viikkoa sitten Ylen Ykkösaamussa. Vanhasen mielestä polttoaineverotus rankaisee pitkien etäisyyksien syrjäseutuja. Paikannus helpottaisi hänen mukaansa myös ammattiliikenteen huomiointia.

Vanhasen väläyttämässä mallissa maksut olisivat alempia ”heikommilla paikallisteillä” ja korkeampia moottoriteillä ja kaduilla, ”joita koko ajan hoidetaan”.

– Missään maailmassa ei tällaista ole, mutta uskon, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden, Vanhanen sanoi tuolloin.

Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko viestitti maantanaina Politiikan toimittajat ry:n debatissa Vanhasen esittämän mallin olevan keskustan linja. Saarikon mukaan verotus menisi mallissa sen mukaan, kuinka paljon ihminen liikkuu ja missä liikkuu.

Mallille vaikuttaisi olleen jo pitkään laajempaa tukea keskustapuolueessa. Esimerkiksi keskustalainen puolustusministeri Antti Kaikkonen kiirehti puolustamaan pari viikkoa sitten Vanhasen esitystä Twitterissä. Kaikkosen mukaan kyse on siitä, että haetaan vaihtoehtoja jatkuville polttoaineen korotuksille, eikä Vanhasen esitystä tulisi ”tyrmätä lonkalta”.

Vanhanen esitti ”kilometriveroksi” luonnehtimaansa mallia jo elokuussa Maaseudun Tulevaisuuden kolumnissa. Kilometriverosta puhui myös aikanaan Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.). Hän perusteli liikenteen seurantajärjestelmän tarvetta muutama vuosi sitten Verkkouutisille sillä, ettei nykyinen budjettirahoitukseen perustuva liikenneverkkojärjestelmä ole pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kestävä.

– Liikenteen veroista vain polttoainevero on tällä hetkellä selvästi käyttöön perustuva vero. Polttoaineveron määrä kuitenkin alenee vuosi vuodelta sitä mukaa, kun ajoneuvojen polttoainetehokkuus paranee. Polttoaineveron nostaminen yhdistettynä autoveron alentamiseen ei siten pidemmällä tähtäimellä ole ratkaisu asiaan, Berner selitti vuonna 2016

Liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisen on laskettu vaativan runsaasti muutoksia liikenteen maksuihin. Asiantuntijoiden selvityksissä on nostettu esiin muun muassa kova polttoaineverojen korotuspaine.

Edit. 22.10.2020 09.45: Lisätty Annika Saarikon kanta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt