Aurinkolasien myynti notkahti Suomessa kesällä. Kuva on Marbellasta Espanjan Aurinkorannikolta. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Aurinkolasit ja piilolinssit vetivät optisen alan kauppaa alas

Optisen alan vähittäiskauppa supistui vuoden kolmannella neljänneksellä 1,2 prosenttia.

Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto väheni heinä-syyskuussa vuodentakaisesta 1,2 prosenttia hieman yli 79 miljoonaan euroon. Alan liikevaihtoa painoi heikosti kehittynyt aurinkolasien ja piilolinssien myynti.

– Vaikka koko toimialan liikevaihto laski hieman, silmälasien kappalemääräinen myynti jatkoi kasvuaan vuoden kolmannella neljänneksellä, Specsaversin maajohtaja Erkki Tala kertoo.

Silmälasien kaupalla kasvoi 1,3 prosenttia sekä liikevaihdolla että volyymilla mitaten. Silmälaseja myytiin 261 000 paria yli 67 miljoonalla eurolla.

– Optikkopalveluiden pidemmän aikavälin kysyntää vahvistavat esimerkiksi väestön ikääntymisen mukanaan tuomat näkemisen ja silmäterveyden haasteet, Tala arvioi.

Sen sijaan piilolinssien kaupan liikevaihto putosi heinä-syyskuussa lähes kymmenen prosenttia kolmannella, ja aurinkolasien myynti pieneni viitisen prosenttia.

– Viime kesän kylmät ja sateiset säät näkyvät aurinkolasien myynnin kehityksessä heinä-syyskuussa, kertoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

Piilolinssejä taas käytetään Suomessa hänen mukaansa hyvin vähän kansainvälisesti verraten. Tuoteryhmä on altis heilahteluille, koska käyttäjäkunta on pienehkö ja toisaalta monien piilolasikäyttö satunnaista.

Tammi-syykuussa optisen vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi puoli prosenttia. Toimialan koko myynnin arvo oli yli 240 miljoonaa euroa.

Kommentit