Suomen varustamot ry:n johtava asiantuntija Olof Widén ja työ- ja elinkeinoministeriön valmiuspäällikkö Kari Klemm eivät pidä kauppalaivastojen ulkomaista omistusta uhkana Suomen kuljetus- ja huoltovarmuudelle, uutisoi Lännen Media.
Huoli huoltovarmuudesta nousi esille, kun lippuemiraali (evp.) Bo Österlund esitti väitöskirjassaan, että Suomen huoltovarmuus heikkenisi, jos ulkomaisteisten kauppalaivastojen saatavuus kuljetusreiteille vähenisi nykyisestä.
Työ- ja elinkeinoministeriön Klemm pitää tärkeänä, että huoltovarmuudesta pidetään huolta diplomatian tavoilla. Klemm ei näe syytä Suomen lipun alla kulkevan kauppalaivaston kasvattamiselle, sillä lisäys ei vähentäisi Suomen riippuvaisuutta muiden maiden satamtoiminnoista tai esimerkiksi polttoaineista.
– Se kaunis ajatus, että yksin pyöritetään yhteiskuntaa, ei ole enää pitkään aikaan toiminut, Klemm sanoo. LM:lle
Klemm haluaa sen sijaan korostaa yksityisten yhtiöiden merkitystä Suomen kuljetusten turvaamisessa.
– Yksityinen sektori hoitaa monia asioita mallikkaasti. Markkinamekanismit luovat pohjan myös merenkulun ja päivittäistavaroiden huoltoon.
Varustamot ry:n johtava asiantuntija Widén ei pidä kauppalaivastojen ulkomaista omistusta ongelmana, sillä merikuljetuksissa pätee hänen mukaansa sanonta ”rahalla saa”. Widénin mukaan liian suuren kotimaisuusasteen vaatimus saattaa sen sijaan muodostua jopa uhaksi.
– Alan vaatimukset kasvavat. Jos ei haeta ulkomaista rahoitusta, toiminta ei kehity eikä päästä seuraavalle tasolle tekemään uusia investointeja, Olof Widén toteaa.