Auto pysyy monen ainoana tapana päästä töihin. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

”Oma auto on monelle ainoa keino päästä töihin”

Autolla ajamista ei kansanedustajan mukaan voi tehdä kohtuuttoman kalliiksi.

Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen huomauttaa viikkokirjeessään, että oikeudenmukaisuus ja hyväksyttävyys on muistettava ilmastotalkoissa.

– Suurimmat mahdollisuudet edistyä on energiapolitiikassa, mutta jälleen kerran tällä viikolla LVM:n kansliapäällikön kannanotoissa ja Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa tikun nokkaan nostettiin henkilöautolla ajavat, Arto Satonen kirjoittaa.

Satosen mielestä nyt olisi syytä säilyttää maltti. Hän muistuttaa, että maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissa oma auto on käytännössä ainoa keino työ- ja asiointiliikenteeseen.

– Toimivaa joukkoliikennettä ei ole siellä, missä ei ole joukkoja. Mahdollisuus liikkua on perusoikeus, josta kukaan ei halua tinkiä. Omalla autolla ajamista ei siten voi tehdä kohtuuttoman kalliiksi.

Hän huomauttaa, että on yhteiskunnallisesti iso kysymys, ketä laitetaan ilmastotalkoiden maksajaksi.

– Jos henkilöautoilua yritetään suitsia, niin maksajaksi jäävät suurten kaupunkikeskusten ulkopuolella asuvat pieni- ja keskituloiset yrittäjät ja palkansaajat, joilla ei ole vaihtoehtoa liikkumiselleen. Ne, jotka voivat käyttää joukkoliikennettä, pääsevät kuin koira veräjästä. Suurituloiset henkilöautoilijat maksavat, mutta se ei aiheuta ongelmia heidän talouteensa, eikä pakota tinkimään muusta kulutuksesta.

Satonen toteaa lisäksi, että polttoaineveron iso korotus tai myytävän määrän sääntely on myös aluepoliittinen päätös.

– Jos työssäkäynti omalla autolla tulee liian kalliiksi, niin useimmille siirtyminen joukkoliikenteeseen ei ole relevantti vaihtoehto. Vaihtoehto on joko muuttaa lähemmäksi työpaikkaa tai jäädä työttömäksi. Koska kaikki eivät halua tai pysty muuttamaan, niin sekä työttömyys, että työvoimapula tulee kasvamaan.

Tärkeintä on hänen mielestään varmistaa, että kohtuuhintainen työssäkäynti on mahdollista kaikissa olosuhteissa.

– Jos polttoainevero kiristyy, niin vastaavasti työmatkavähennystä ja kilometrikorvausta on korotettava.

Satonen arvioi myös, että ilmastopoliittinen päätöksenteko ei tule olemaan Sanna Marinin (sdp.) hallitukselle helppoa. Vihreiden ja Keskustan näkemyserojen sovittaminen on neliön ympyröimiseen verrattava tehtävä.

– Olennaista on kuitenkin se, että katsotaan riittävän pitkälle ja erotetaan isot asiat pienistä. Suomen suurin anti globaaleille ilmastohaasteille on se, että kehitämme laaja-alaisesti ympäristöystävällistä teknologiaa, edistämme kiertotaloutta ja luovumme kunnianhimoisesti fossiilisesta energiasta lämmityskäytössä, Satonen painottaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt