– Haluan velvoittaa lentoliikennettä käyttämään ilmastoystävällisempiä polttoaineita. Suomalaiset ovat erittäin ilmastotietoisia, mutta samalla vauraita käyttämään lentoliikennettä niin työ- kuin lomamatkoilla. Paras lentomatkustamisen päästöihin vaikuttamisen tapa olisi uusiutuva lentopolttoaine, jonka käyttöä pitäisi edistää siten, että tietty prosenttiosuus polttoaineesta tulisi olla uusiutuvaa alkuperää, Anne Kalmari (kesk.) esittää.
Hänen mukaansa uusiutuvan polttoaineen koetaan kaikkein konkreettisimmin vaikuttavan päästöjen määrään, sillä euromääräisen kompensaation sijaan se vähentää päästöjä jo niiden syntyvaiheessa.
– Riippuen polttoainesekoituksen pitoisuudesta, uusiutuva lentopolttoaine voi vähentää lentämisen kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön.
Vaikka muutoksen ansiosta lentomatkustamisen hinnat voivat hieman nousta, Kalmari toteaa, ettei ole kohtuullistakaan lentää parilla kympillä tuhansia kilometrejä, kun sadan kilometrin junamatka voi maksaa saman verran.
– Kaikenkaikkiaan turhaa lentomatkustamista pitää vähentää ja ehkäistä, esimerkiksi suosimalla etäyhteyksiä turhien matkojen sijasta. Näin säästettäisi aikaa, rahaa ja ympäristöä, Kalmari sanoo.