Amerikkalainen Digital Trends -julkaisu esittelee verkkosivuillaan Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kehittämää Martti-robottiautoa, joka on jo tehnyt nopeusennätyksen vaikeissa olosuhteissa ajamisessa.
– Martti ajoi täysin automatisoidusti 40 kilometrin tuntinopeudella lumisateessa ja lumen peittämällä tiellä, jossa kaistaviivat eivät olleet näkyvillä, sanoo projektipäällikkö Matti Kutila jutussa.
Kutilan mukaan auto olisi päässyt nopeamminkin, mutta koeajo tehtiin rajoitin päällä.
Tämänhetkiset kehityksessä olevat robottiautot on suunniteltu pääasiassa kaupunkiympäristöön, jossa kaistamerkinnät ovat selvästi näkyvillä. Tilanne on kuitenkin hyvin erilainen lumen peittämillä pohjoisilla maanteillä. Optiset Lidar-tutkat eivät toimi lumimyrskyn kaltaisissa olosuhteissa.
VTT:n RobotCar Crew on rakentanut Volkswagen Touaregin rungolle erilaisilla sensoreilla, tutkilla ja kameroilla varustetun robottiauton, joka toimii myös muualla kuin Kalifornian auringossa. Martin lisäksi testejä tehdään eri sensoreilla varustetulla Marilyn-autolla.
– Käytössämme on jo älykäs tienvarsiyksikkö, joka pystyy ruokkimaan paikallisesti tiedoillaan Martin ja Marilynin tiedonjanoa. Tämä MARSU:ksi nimetty kärry sisältää kitkatiedon mittausta ja kehittyneen tukiasemana toimivan kommunikaatiomoduulin, Kutila toteaa.
Koeajot on tehty Muoniossa Aurora E8 -älytiellä, joka liittyy liikenneviraston ja Trafin Arctic Challenge-CAD-projektiin. VTT:n lisäksi mukana ovat Indagon, InfoTripla ja Dynniq.
– Lisäksi yhden ajoneuvoistamme voi bongata myös metsässä ensi keväänä, kun Marilyn ja Martti saavat itselleen maastossa kulkevan kaverin, Kutila kertoo.
Martti-autosta uutisoi maailmalla myös muun muassa TechCrunch.
Finnish autonomous car goes for a leisurely cruise in the driving snow #robotcar #VTTMartti #VTTpeople https://t.co/hoXfqeRWw7 via @techcrunch
— VTT (@VTTFinland) December 20, 2017