Verkkouutiset

Alkon vastaisku – KU: Jopa 15-prosenttista lonkeroa hanapakkauksiin

Alko aikoo tilata aiempaa vahvempaa lonkeroa hyllyihinsä vastaiskuna alkoholilaille.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alko on hakenut valikoimiinsa aiempaa selvästi vahvempia long drink -juomia eli lonkeroita, kertoo Kansan Uutiset.

Lehden tietojen mukaan Alko on pyytänyt tuottajilta tarjousta alkoholipitoisuudeltaan 10-15-tilavuusprosenttisista lonkeroista, joita tarjottaisiin asiakkaille 1,5-litran hanapakkauksissa.

Kansan Uutiset perustaa tietonsa kahden alkoholintuottajan kertomaan. He eivät halua nimiään julki, jotta heidän ja Alkon väliset suhteet kärsisi, ja heidän tuotteidensa pääsy Alkon valikoimiin vaarantuisi.

Jos alkoholilaki astuu voimaan esitetyssä muodossaan, vähittäiskaupat saisivat myyntiinsä 5,5 prosenttia etanolia eli alkoholia tilavuusprosenteiltaan sisältävät long drink -tuotteet. Tähän mennessä niin sanottua vahvaa lonkeroa on saanut vain Alkon hyllyiltä.

Alko on lehden mukaan hakenut tänä vuonna long drink -tuotteita viidessä eri kategoriassa: vähintään neliprosenttiset tuotteet, vähintään viisiprosenttiset tuotteet, 5,5-prosenttiset tuotteet, yli kuusiprosenttiset tuotteet sekä 10-15-prosenttiset tuottet. Nyt haettavat vahvimmat lonkerot on suunniteltu tarjolle puolentoista litran hanapakkauksiin.

Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen totesi Kansan Uutisille, että tänä vuonna ”haut ovat olleet samantyyppisiä kuin viime vuonna”. Hän lisää, että tänä vuonna on haettu jopa miedompia juomia kuin aiemmin.

”Tekopyhyyttä”

Yksi Kansan Uutisten nimettömänä haastattelemista alkoholintuottajista kuvaa Alkohon toimintaa ”tekopyhäksi”.

– Jos uusi laki mahdollistaa lonkeroiden myynnin ruokakaupoissa, onko oikein, että Alko alkaa paikata vajetta tilaamalla entistä vahvempia juomia? alkoholintuottaja totesi lehdelle.

– Pitäisi jo sanoa ääneen, että alkoholimonopolin perusteleminen kansanterveydellä ja kulutuksen hillitsemisellä on pelkkää höpinää. Kaikkihan sen tietävät, myös Alko, toinen alkoholintuottaja sanoi.

Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen puolustautui Kansan Uutisille toteamalla, että yhtiön tavoitteena ei ole kasvattaa alkoholin myyntiä.

– Alkon tavoitteena on palvella asiakkaita hyvin ja vastuullisesti, Laitinen totesi lehdelle.

Alkoholilain uudistus on herättänyt kiistaa hallituspuolueiden kesken. Erityisesti keskustassa on esiintynyt runsaasti vastustusta enintään 5,5-prosenttisten alkoholituotteiden myynnin sallimista vähittäiskaupoissa vastaan. Niin ikään vastustusta on herättänyt niin sanotun valmistustaparajoitteen poistuminen, joka määrää, että vähittäiskaupassa myytävien tuotteiden on oltava käymisteitse valmistettuja.

Alkon long drinkit on valmistettu käymisen sijaan sekoittamalla väkevään alkoholijuomaan kuten giniin.

Alkoholilain uudistus on parhaillaan valiokuntakäsittelyssä eduskunnassa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)